Semua Jawatan Dalam Pemilihan UMNO Perlu Dipertandingkan Demi Maruah Parti – Muqharabbin

Semua Jawatan Dalam Pemilihan UMNO Perlu Dipertandingkan Demi Maruah Parti – Muqharabbin

Jawatan Presiden UMNO dan Timbalan Presiden UMNO wajar dipertandingkan dalam pemilihan parti tersebut yang dijadualkan berlangsung pada tahun depan.

Exco Pergerakan Pemuda UMNO Datuk Muhamad Muqharabbin Mokhtarrudin berkata, sekiranya benar terdapat usaha untuk menghalang kedua-dua jawatan itu dipertandingkan, beliau berpendapat UMNO semakin hilang arah dan identiti perjuangan.

Tegasnya, ia juga bakal menjadi satu lagi episod hitam buat UMNO selepas kalah teruk dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

“Kita bukan menang besar semasa PRU15. Sekiranya menang sekalipun, jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tetap wajar dipertandingkan.

“Setiap tiga tahun kita mengadakan pemilihan parti. Kali terakhir tahun 2018, 150,000 perwakilan mengundi memilih pimpinan baharu di peringkat Bahagian dan Pusat.

“Jika dulu sebelum PRU15 kita tidak mengadakan pemilihan atas alasan tidak mahu perpecahan dalam parti dan fokus PRU, sekarang pun tidak boleh?” katanya dalam kenyataan pada Sabtu.

Melabel UMNO sebagai “bukan parti keluarga”, Muhamad Muqharabbin menegaskan parti yang mempunyai lebih tiga juta ahli itu perlu terbuka mempertandingkan dua jawatan tertinggi parti.

“Presiden kita sekarang, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, juga presiden pertama yang membenarkan jawatan presiden dipertandingkan pada tahun 2018 selepas kali terakhir jawatan ini dicabar dalam pemilihan parti tahun 1987.

“Ia bukti UMNO semakin matang dan demokratik seiring usianya. Tiada pun masalah timbul tahun 2018. Yang menang dihormati, yang tewas kekal bersetia.

“Jadi, kenapa kita tiba-tiba ingin ambil langkah kuno ke belakang? Sedangkan, kita kalah teruk PRU15, yang jelas lebih menuntut perubahan dan pembaharuan,” ujarnya.

Astro AWANI sebelum ini melaporkan, Ketua UMNO Bahagian Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata. mana-mana pihak atau individu tidak seharusnya menyekat amalan demokrasi yang telah lama subur dalam UMNO.

Menurut Mohamed Nazri, sebagai sebuah parti terulung yang terlibat dalam sistem demokrasi di negara ini, UMNO perlu menunjukkan contoh dengan membenarkan pemilihan semua jawatan dalam parti dipertandingkan.

Katanya, jika terdapat usaha untuk menghalang jawatan tertentu daripada dipertandingkan, UMNO akan menjadi sebuah parti yang tidak lagi demokratik. AA

Semua Jawatan Dalam Pemilihan UMNO Perlu Dipertandingkan Demi Maruah Parti – Muqharabbin

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Bendung Inflasi: ‘Kalau rasa mahal elakkan beli’ – Menteri Ekonomi


Tikus jilat ayam goreng di Kedai Mamak, KKM minta maklumat lanjut [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker