Pelbagai perancangan untuk Sabah, Sarawak jika BN menang PRU15

#PRU15

Pelbagai perancangan untuk Sabah, Sarawak jika BN menang PRU15

Pelbagai perancangan menerusi Bajet 2023, yang banyak memberi kelebihan kepada Sabah dan Sarawak terutamanya aspek pembangunan infrastruktur, bakal dilaksanakan jika Barisan Nasional (BN) diberi mandat menerajui pemerintahan negara selepas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata Bajet 2023 yang dibentangkan pada 7 Oktober lalu mengutamakan pembangunan infrastruktur luar bandar, termasuk jalan kampung, selain meneruskan usaha untuk menyiapkan projek besar seperti Projek Lebuhraya Pan Borneo.

“Begitu juga dengan sekolah daif, isu sangat dekat di hati rakyat Sabah dan Sarawak…klinik desa yang kedudukannya (keadaan) amat daif sekali. Saya sendiri melihat apabila ditunjukkan video tentang klinik desa, begitu menyedihkan dan perkara ini diberikan fokus,” katanya.

Ismail Sabri berkata demikian pada program Bual Bicara Khas Kestabilan dan Kemakmuran Bersama Perdana Menteri, yang disiarkan oleh Bernama TV dan beberapa stesen televisyen tempatan, malam ini.

Sabah dan Sarawak masing-masing diperuntukkan sebanyak RM6.3 bilion dan RM5.4 bilion menerusi Bajet 2023, bertemakan Keluarga Malaysia, Makmur Bersama, yang antara lain memberi tumpuan untuk melaksanakan projek infrastruktur air, elektrik, jalan raya, kesihatan dan kemudahan pendidikan.

Ismail Sabri, yang juga Naib Presiden UMNO, berkata dakwaan menyatakan kerajaan pimpinan BN tidak memberi fokus terhadap kedua-dua negeri Borneo itu adalah tidak benar.

“Kalau hendak menyatakan kita tidak memberi fokus atau tumpuan kepada Sabah dan Sarawak, itu adalah satu perkara yang tidak benar kerana kita akan terus memberikan perhatian kepada kedua-dua negeri itu bagi memastikan segala kemudahan dan keperluan disediakan untuk rakyatnya.

“Ini termasuk di bawah program Jalinan Digital Negara (JENDELA) untuk capaian Internet dan sebagainya, semuanya termasuk dalam perancangan kita. Banyak yang kita rancang untuk Sabah dan Sarawak,” kata bekas Ahli Parlimen Bera, yang turut dinamakan sebagai calon Perdana Menteri jika BN memenangi PRU15.

Ismail Sabri berkata, dengan memberi keutamaan pembangunan di Sabah dan Sarawak, ia adalah sebahagian perjuangan untuk membasmi kemiskinan tegar di negara ini menjelang 2025, seiring Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).

“Membasmi kemiskinan ini mesti diteruskan dan juga usaha merapatkan jurang antara bandar dan luar bandar mesti diteruskan.

“Begitu juga dengan merapatkan jurang antara wilayah. Sebab itulah saya akan fokus kepada pembangunan Sabah dan Sarawak, dari segi pembangunan infrastruktur, tingkatkan ekonomi dalam kalangan rakyat Sabah dan Sarawak.

“Seperti yang kita janjikan, layanan terhadap Sabah dan Sarawak adalah sama sahaja seperti di Semenanjung. Malah, dari segi tumpuan kepada pembangunan infra dan sebagainya, akan kita utamakan dan berikan kelebihan kepada Sabah dan Sarawak,” katanya. BH

Pelbagai perancangan untuk Sabah, Sarawak jika BN menang PRU15


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Saman tuduhan LGBT: Razman tegas nak tanya Anwar, benarkah beliau meliwat?

Kalau tak suka ‘just swipe’ – Syafinaz

Janji-janji pelik yang dijanjikan calon pilihan raya

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker