Air pasang besar diramal berlaku sehingga Sabtu ini

Fenomena air pasang besar akan bertambah buruk jika disertai angin kencang, ombak besar dan hujan lebat secara serentak yang akan menyebabkan banjir kilat, limpahan air laut dan banjir pantai.

SHAH ALAM – Penduduk di pesisir pantai terutamanya di negeri Pantai Barat Semenanjung Malaysia disarankan agar berwaspada dengan fenomena air pasang besar yang dijangka berlaku bermula Selasa hingga Sabtu ini.

Bahagian Pengurusan Zon Pantai, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Malaysia memaklumkan, kawasan berisiko adalah di Kuala Muda, Kedah; Bagan Datoh, Perak; Klang, Kuala Langat, Sabak Bernam dan Kuala Selangor, Selangor; serta Batu Pahat dan Pontian, Johor.

Menurut hantaran yang dimuat naik di Facebook berkenaan, keadaan bertambah buruk jika disertai angin kencang, ombak besar dan hujan lebat secara serentak yang akan menyebabkan banjir kilat, limpahan air laut dan banjir pantai.

“Oleh itu, orang ramai khususnya pengunjung pantai dinasihatkan agar lebih berhati-hati ketika menjalankan aktiviti air, riadah dan rekreasi pada tarikh yang dinyatakan di kawasan terbabit.

“Mereka juga diminta memantau keadaan cuaca dan jika hujan lebat serta air laut pasang berlaku serentak, bersedia untuk berpindah ke tempat selamat dan mematuhi arahan pihak berkuasa yang ditetapkan,” kata hantaran tersebut pada Rabu.

Air pasang besar diramal berlaku sehingga Sabtu ini


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Norjuma Habib bakal dikeluarkan waran tangkap

Bila kita tekan butang, dia marah

‘Kalau kena dengan TMJ senyap pula…’

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker