Krisis Sabah: Anwar sekali lagi jamin keadaan masih lagi terkawal

PETALING JAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi jaminan bahawa keadaan politik di Sabah berada keadaan terkawal.

Hal itu di tengah-tengah pergolakan yang berlaku antara Barisan Nasional (BN) dan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) berhubung keabsahan Datuk Seri Hajiji Noor sebagai Ketua Menteri Sabah.

Anwar berkata, beliau telah berhubung dengan Hajiji mengenai perkara itu sekaligus mengulangi kenyataan semalam bahawa keadaan ‘tenang’ dan tiada sebarang gejolak berlaku membabitkan usaha menggulingkan pentadbiran sedia ada kerajaan negeri.



“Saya juga difahamkan yang Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi sudah bercakap dengan (Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah) Datuk Seri Bung Moktar Radin  dan keadaan terkawal untuk seketika ini.

“Insya-Allah, kerajaan dapat pastikan keadaan pengurusan kerajaan negeri (Sabah) tidak terjejas kerana keutamaan kita adalah menjana pertumbuhan ekonomi dan menjaga kepentingan rakyat,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) di ibu pejabat PKR di sini.

Mengulas lanjut, Anwar berkata, beliau akan memberi perhatian semula berhubung krisis politik yang sedang berlaku di negeri itu selepas tiba daripada Jakarta.



Beliau dijadual ke republik berkenaan selama dua hari bermula esok bagi memperkasa kerjasama ekonomi antara kedua-dua negara.

“Pastinya, Inshaallah selepas balik daripada Jakarta nanti, saya akan beri perhatian khusus kepada perkembangan di Sabah,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Anwar berkata belum menerima sebarang jemputan daripada UMNO bagi menghadiri Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2022 yang dijadual pada 11 hingga 14 Januari ini.

“Dalam politik atau kehidupan ini tidak boleh ‘seandainya’ dijemput. Sekarang belum ada jemputan jadi tidak payah buat apa-apa perkembangan. Lagipun, ini soal parti UMNO, saya pula PKR,” katanya.



Belum sampai satu penggal DUN Sabah selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah 2020, politik negeri itu masih tidak stabil selepas Bung Moktar semalam menarik sokongan terhadap Hajiji sebagai Ketua Menteri.

Sebelum itu, timbul cakap-cakap berlaku langkah tertentu untuk menjatuhkan Hajiji apabila Warisan dilaporkan mahu membuat pengumuman tertentu, namun ia tidak diteruskan.

Bagaimanapun, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PH Sabah menegaskan sama sekali tidak menyokong pembentukan kerajaan melalui ‘pintu belakang’ malah menyokong Hajiji sehingga penggal DUN berakhir pada 2025.

Kerajaan Sabah kini mendapat sokongan 59 ADUN yang terdiri daripada 29 daripada Gabungan Rakyat Sabah (GRS), Barisan Nasional (17 – lima daripada didakwa menyokong Hajiji), PH (tujuh), Parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (tiga), Parti Bangsa Malaysia (satu) manakala Parti Harapan Rakyat Sabah dan Bebas masing-masing satu kerusi.



DUN Sabah mempunyai 79 ADUN menyaksikan 73 wakil rakyat dipilih dan enam dilantik.

Seseorang bakal Ketua Menteri Sabah mesti mendapatkan sekurang-kurangnya 40 daripada 79 Adun untuk majoriti mudah

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Myvi ‘selamba’ berhenti tengah jalan, acah-acah gengster bila kena tegur [VIDEO]

Lima ADUN BN Sabah bakal dikenakan tindakan – Bung Moktar



Ustaz Jakim kutuk Kerajaan Perpaduan disiasat

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker