Kekurangan makanan krisis kesihatan global seterusnya – pakar

Kekurangan makanan krisis kesihatan global seterusnya – pakar

Kekurangan makanan yang semakin meningkat mungkin mewakili ancaman kesihatan yang sama kepada dunia seperti pandemik COVID-19, seorang tokoh kesihatan global terkemuka memberi amaran.

Kenaikan harga makanan dan tenaga, sebahagiannya dicetuskan oleh perang di Ukraine, boleh membunuh berjuta-juta orang secara langsung dan tidak langsung, Peter Sands, pengarah eksekutif Global Fund, Dana Global untuk Memerangi AIDS, Tuberkulosis dan Malaria, memberitahu dalam satu wawancara semalam.



“Kekurangan makanan berfungsi dalam dua cara. Satu ialah anda mengalami tragedi orang yang mati kelaparan. Tetapi yang kedua ialah bilangan orang yang jauh lebih besar kekurangan zat makanan, dan itu menjadikan mereka lebih terdedah kepada penyakit sedia ada,” katanya.

Beliau berkata, usaha untuk meningkatkan kesiapsiagaan wabak tidak seharusnya membuat kesilapan ‘klasik’ dengan hanya bimbang krisis yang menyerupai ancaman terbaharu yang dihadapi dunia.

“Ia tidak ditakrifkan dengan baik seperti beberapa patogen baharu yang muncul dengan simptom baharu yang tersendiri. Tetapi ia juga boleh membawa maut,” katanya.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan 15 juta orang mungkin telah meninggal dunia akibat COVID-19.



Sands berkata, pelaburan diperlukan untuk mengukuhkan sistem kesihatan bagi membantu persediaan menghadapi kesan kekurangan makanan, yang adalah sebahagian daripada tanggungjawab Global Fund.

Dana yang berpangkalan di Geneva, Switzerland menyasarkan untuk mengumpul AS$18 bilion (RM79.08 bilion) bagi meningkatkan sistem kesihatan, melawan tiga penyakit teras dalam agendanya, dan membalikkan kemunduran yang disebabkan oleh wabak itu.

Ia telah meningkatkan lebih satu pertiga daripada sasarannya untuk 2024-2026. BH

Kekurangan makanan krisis kesihatan global seterusnya – pakar




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Anna Jobling trending ke luar negara



16 ciri terbaharu Apple yang anda perlu tahu

Rider ‘mat saleh’ persoal jalan raya Malaysia banyak lubang



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker