Ali Batcha tak henti buat aduan selagi tiada tindakan

Ali Batcha tak henti buat aduan selagi tiada tindakan

SHAH ALAM – Bekas pegawai polis, Md Ali Amir Batcha yang mendakwa ditahan tanpa bicara secara tidak sah di bawah Ordinan Darurat (EO) selama hampir empat tahun pada penghujung 1990-an membuat laporan polis keenam berkaitan insiden itu.

Laporan tersebut menamakan seorang bekas ketua polis negara dan empat bekas pegawai tinggi polis termasuk seorang bekas ketua polis Johor.



Menurut Md. Ali, beliau mahu mereka yang terlibat dalam apa yang didakwanya sebagai konspirasi jahat yang mendatangkan bencana ke atas dirinya dikenakan tindakan.

“Selagi tak ada tindakan saya akan buat laporan polis. Seperti yang saya kata kalau terpaksa dibawa ke mahkamah antarabangsa pasal banyak pelanggaran hak asasi, kami akan bawa,” katanya.

Md Ali ditemui selepas membuat laporan di Balai Polis Kampung Baru Subang di sini hari ini.

Kali terakhir beliau membuat laporan polis adalah pada 31 Mac lalu.



Beliau ditahan tanpa bicara di pusat tahanan Simpang Renggam dari 1997 hingga 2000. Dia kemudiannya ditamatkan perkhidmatan daripada pasukan polis.

Sementara itu, Md Ali berkata, 100 ahli Persatuan Kebajikan Prihatin Wira Malaysia yang mengalami nasib sepertinya akan mengambil tindakan sama.

“Yang mengadu pada kami sekarang ini pun ramai jadi mangsa sebegini. Jadi bayangkanlah, macam saya cakap, bila diambil tindakan, kamu dibuang kerja mana nak cari kos peguam.

“Sebab itu NGO kita cuba membantu. Saya hanya pemangkin. Saya telah bergadai dan bergolok sampai ke tahap begini. Mereka bagaimana? Kita tak mahu mereka (polis) berlindung di sebalik undang-undang sehingga mereka naik pangkat menjadi musang menjaga ayam,” katanya.



Media sebelum ini melaporkan, nama Md. Ali telah dibersihkan oleh sebuah tribunal khas yang ditubuhkan untuk membuka semula siasatan berhubung dakwaan dia ditahan secara tidak sah susulan beberapa siri rompakan pada 1990-an.

Dengan keputusan tribunal itu, Ali berharap polis akan membuka kertas siasatan terhadap penahanan tanpa bicara ke atas dirinya.

Md. Ali mendakwa dia adalah mangsa konspirasi di mana dia dituduh secara salah selepas dia berjaya melumpuhkan kegiatan samseng di Johor sejak 1995.

Beliau pernah mengetuai 44 kali operasi bersama Unit Tindak Cepat (UTC) Johor dan lima kali dengan UTC Selangor.



Seramai 150 penjenayah mati ditembak dan 18 individu diberkas dalam beberapa siri pertempuran dengan UTC yang diketuainya. MG

Ali Batcha tak henti buat aduan selagi tiada tindakan


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Pencuri telefon kena ‘smackdown’, tewas di tangan wanita

Gadis cantik jadi buruh sanggup pikul simen



Amalan Dilakukan Rasulullah s.a.w. Ketika Berbuka Puasa

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker