Petugas pilihan raya wira tidak didendang

Petugas pilihan raya wira tidak didendang

SELESAI sudah pemilihan Perdana Menteri ke-10 dan gabungan yang menerajui Malaysia untuk tempoh lima tahun akan datang.

Tahniah kepada semua wakil rakyat yang terpilih (Parlimen dan Dewan Undangan Negeri)! Yakinlah Yang Berhormat (YB) semua adalah yang terbaik daripada kalangan yang terbaik.

Faktanya, seramai 945 calon telah bertanding untuk 221 kawasan Parlimen setakat 19 November 2022 (pengundian untuk Parlimen P.017 Padang Serai ditetapkan pada 7 Disember 2022).

Secara keseluruhan, seramai 1,386 calon bertanding dalam PRU15, termasuk untuk kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Perak, Pahang dan Perlis.

‘Tabik spring’ buat semua YB yang terpilih!

Namun perjalanan PRU15 tidak sempurna tanpa bantuan dan kerjasama petugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela), ejen parti-parti bertanding (PACA) dan sukarelawan lain termasuk wakil-wakil calon dan peguam parti/calon yang bertanding.

Betapa ramai yang terlibat sebenarnya sebelum keputusan rasmi untuk setiap kawasan pilihan raya dikeluarkan kepada rakyat.

Tidak ramai yang tahu insan-insan di belakang tabir ini yang telah berkorban masa dan tenaga demi memastikan PRU15 berjalan lancar.

Maafkan mereka atas kekurangan di beberapa tempat mengundi yang berlaku di waktu puncak. Mereka telah mencuba yang terbaik, namun untuk memuaskan hati semua adalah hampir mustahil.

Cuba kita fahami dan selami apa yang mereka telah lakukan untuk membantu perjalanan PRU15 yang bersih, adil dan dapat diterima oleh semua parti yang bertanding.

Setiap saluran pengundi (PDM) melibatkan tidak kurang daripada lapan atau sembilan petugas terdiri daripada anggota polis, ketua tempat mengundi (KTM), kerani-kerani tempat mengundi (tiga ke empat orang) dan PACA, bergantung berapa ramai calon yang terlibat.

Di tempat penulis bertugas sebagai agen mengira undi (counting agent), terdapat 16 saluran mengundi. Jika satu saluran sahaja terdapat sembilan petugas (minimum), tidak kurang daripada 144 petugas terlibat di PDM tersebut.

Itu belum dicampur dengan pegawai keselamatan sekolah, anggota polis dan Rela tambahan yang turut menyumbang bakti.

Perlu diingat, petugas-petugas tersebut terutama anggota polis, akan bertugas bergilir-gilir walaupun ada juga di beberapa tempat terpaksa bertugas tanpa henti dari 8 pagi hingga habis proses mengira undi.

Perlu difahami juga walaupun jadual bertugas secara rasmi bermula jam 8 pagi, anggota polis dan petugas SPR perlu tiba lebih awal di PDM.

Di PDM penulis bertugas, kebanyakan anggota polis tiba seawal jam 3 pagi!

Fahamlah kita kenapa kos asal PRU15 mencecah hampir RM1 bilion. Itu anggaran kos asal dan setelah selesai PRU15, kita belum tahu kos sebenar yang dibelanjakan kerajaan.

Namun ketahuilah nilai usaha semua yang terlibat tidak dapat diukur dengan ganjaran wang ringgit.

Tidak kurang juga antara mereka yang terlibat (terutama petugas parti politik), ada yang tidak dibayar malah tanpa berkira mengeluarkan duit sendiri.

Merekalah wira-wira yang ikhlas berbakti untuk parti/calon masing-masing yang sukar dicari ganti.

Buat anda semua, yakinlah anda semua antara wira-wira hebat negara yang telah membantu semua parti politik dan calon-calon mereka dalam PRU15 lalu.

Tanpa khidmat anda, tentunya keputusan PRU15 belum diumumkan sehingga ke hari ini. ‘Tabik spring’ buat semua yang terlibat! AA

Azmi Ramli merupakan penulis buku ‘Bersedia Melawan Jin’ (2019) dan ‘Mudahnya Mengumpul Pahala’ (2020)

Petugas pilihan raya wira tidak didendang

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Video Ismail Izzani tular, Suliza Salam pertahan anaknya

Aedy Ashraf kantoi bercumbu di kelab malam, tampil beri penjelasan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker