UMNO Guna Ilmu Perang China Untuk Hancurkan DAP, – Ketua Pemuda DAP

CYBERJAYA – Ketua Pemuda Sosialis DAP (Dapsy), Howard Lee Chuan How mendakwa pemimpin UMNO menggunakan sebahagian daripada ilmu strategi perang dari kitab kuno China bagi menghancurkan parti komponen Pakatan Harapan (PH) itu.

Menulis di blognya Howard Lee yang juga Adun Pasir Pinji dan bekas Exco kerajaan Perak turut mendakwa UMNO dan Bersatu sengaja menonjolkan pertelagahan untuk mengelirukan DAP dan Pakatan Harapan (PH).

“Sewaktu berada dalam kerajaan, saya sebagai bekas Exco Kerajaan Negeri Perak telah saksikan dengan mata kepala saya sendiri kehebatan berpolitik para politikus bermanhaj UMNO yang mana ini termasuk ramai daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu),” katanya, dipetik dari tulisan di blog beliau.

Howard Lee berkata, kitab perang kuno China “36 Strategi” merupakan sebuah koleksi ulasan tentang perihal ketenteraan dan peperangan dengan memetik babak-babak era Negeri-Negeri Yang Berperang sekitar 475 SM-221 SM serta zaman Tiga Kerajaan sekitar 220-280 Masihi.

Najib sokong Anwar, ini jawapannya

“Untuk membuktikan kerakusan mereka dengan kuasa dan kedudukan, izinkan saya memetik bab pertama kitab ini yang berjudul “Strategi Memenangi Perang” bagi mendedahkan sikap, amalan dan konspirasi mereka.

“Menyeberang laut dengan penyembunyian niat daripada langit – Bagi tujuan melemahkan pertahanan musuh, anda bertindak secara tersembunyi dan rahsia (untuk menipu manusia mahupun tuhan) sambil hidup seperti biasa,” ujarnya, memetik salah satu strategi dalam kitab tersebut.

Katanya lagi, “walaupun UMNO dan Bersatu dilihat kononnya bertelagah, amalan politik mereka tidak berbeza. Matlamat menghalalkan cara. Malah, kitab kuno China boleh diputarbelitkan demi mencapai cita-cita kegilaan kuasa mereka”.

Ujar Howard Lee lagi, UMNO turut menggunakan strategi “Bunyikan gendang perang di timur, serang dari barat.”

MT UMNO Akan Bincang 3 Perkara?

Strategi itu kata Howard Lee bermaksud, “Elemen kejutan dalam sesuatu pertempuran amat bernilai. Berikan gambaran bahawa serangan datang dari tempat yang lain dengan tipu daya supaya musuh melencongkan tumpuan tenaga pertahanan ke satu hala.

“Ini membuka ruang dan celah kelemahan di bahagian ekor, dan serang yang benar akan dilancarkan dari belakang secara mengejut,” kata Howard Lee, merujuk kepada keputusan Biro Politik UMNO yang menyarankan parti itu menimbang semula sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan mengemukakan syarat baru serta perjanjian bertulis untuk meneruskan kerjasama tersebut.

Keputusan ‘Besar & Penting’, Akan Dimuktamadkan MT UMNO Malam Ini

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker