I-Citra RM10k : Jangan Dengar Cakap Tengku Zafrul

PARA pemimpin UMNO terutamanya Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki tetap mengesa agar kerajaan membenarkan pengeluaran tunai RM10,000 i-Citra dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Mereka menerima banyak permintaan daripada rakyat agar “meneruskan perjuangan” menuntut kerajaan membenarkan pengeluaran i-Citra tersebut.

DS Najib merayu agar Tengku Zafrul sebagai Menteri Kewangan mempertimbangkan perkara ini sebaik-baiknya. Rakyat sangat tertekan dan menderita ketika ini selepas melalui tiga episod gelap negara kita.



1) Pandemik + “Lockdown” separuh masak berbulan-bulan
2) Kenaikan harga
3) Banjir

Ramai rakyat bagaikan jatuh ditimpa tangga akibat musibah banjir. Beliau mengesa agar Tengku Zafrul baca komen-komen rakyat dalam FB sendiri.

Sementara itu Asyraf Wajdi mendakwa ramai mangsa banjir menyampaikan sendiri hasrat agar “meneruskan perjuangan” menuntut kerajaan membenarkan pengeluaran i-Citra ketika mereka bersua empat mata.

Harapan itu, kata Asyraf, disuarakan sendiri oleh ramai mangsa banjir ketika dia turun seharian membantu membersihkan 11 buah rumah di Kampung Rancangan Tanah Belia (RTB) Bukit Changgang, di Dengkil, semalam.



Dalam masa yang sama, DS Najib turut memohon agar PM tidak mendengar nasihat Menteri Kewangan ketinggalan zaman PN itu. Dengarlah rintihan rakyat. Last sekali pengeluaran khas. Lepas itu, fokus untuk bina balik simpanan pendeposit baki rendah dalam KWSP. Banyak caranya.

Terdahulu, Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dilaporkan berkata kerajaan tidak bercadang meluluskan pengeluaran berjumlah RM10,000 dari KWSP meskipun ada permintaan untuk meringankan beban mangsa banjir.

Katanya, kerajaan sudah memperuntukkan dana dan bantuan yang cukup bagi membantu mangsa banjir di seluruh negara, bahkan sedia menambah peruntukan itu, selain bimbang dengan baki simpanan pencarum KWSP selepas dua kali pengeluaran menerusi i-Sinar dan i-Citra.

Tambahnya, ada dalam kalangan pencarum yang berisiko menjadi miskin tegar selepas pencen.



Ironinya, rakyat sedang menderita sekarang. Oleh itu, sewajarnya masalah tersebut perlu ditangani segera. Apa yang berlaku dimasa hadapan dapat diperbetulkan apabila masalah sekarang dapat diselesaikan dengan berhemah.

Dengarlah rintihan rakyat yang mahukan bantuan i-Citra ini. Mereka mahu kembali memulakan kehidupan dan perniagaan akibat terkesan dengan musibah yang melanda.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker