Hadi tolak Muafakat Nasional dakwa UMNO tak ikut Piagam

PETALING JAYA: PAS menolak gagasan Muafakat Nasional (MN) kerana Umno tidak mengikut piagam yang dipersetujui ketika kerjasama dua parti itu dibentuk.

Presiden PAS, Abdul Hadi Awang berkata, berdasarkan piagam MN, dua parti itu sedia menerima parti lain, termasuk Bersatu dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Beliau dipetik Utusan Malaysia berkata, malangnya apabila sampai peringkat pelaksanaan, kepimpinan Umno hanya mahu parti itu dan PAS dalam MN.



“Bermakna ini sudah lari daripada perjanjian, ini tak betul sedangkan kita berpegang pada perjanjian. Umno mahu PAS dan parti mereka sahaja dalam MN.

Sebaik-baik perjanjian adalah pembentukan Muafakat Nasional – Nik Abduh

“Umno tak boleh mengarahkan PAS kerana PAS parti tersendiri. Nak suruh PAS dengan Umno sahaja (dalam MN) tak boleh, sebab kita dah berjanji dengan parti-parti lain, kita sudah tetapkan tarikh nak berjumpa dengan Bersatu dan parti lain, bahkan nak terima Bersatu masuk MN.



“PAS terbuka, tetapi malangnya dia (pimpinan Umno) nak PAS dengan Umno sahaja, jadi tak bolehlah, PAS tak boleh diarah, PAS parti tersendiri, PAS bukan di bawah BN (Barisan Nasional),” katanya.

Hadi tolak Muafakat Nasional dakwa UMNO tak ikut Piagam


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Kad laporan 100 hari: Rina Khan dapat markah buruk

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker