Kekayaan Elon Musk kini RM1 trilion

Kekayaan Elon Musk kini RM1 trilion

KEKAYAAN ahli perniagaan Elon Musk kini berjumlah kira-kira RM1 trilion (AS$255.2 bilion) selepas saham Tesla melonjak pada hari Isnin.

Lonjakan didorong selepas Hertz mengumumkan rancangan untuk membeli 100,000 kenderaan elektrik untuk rangkaian kereta sewanya yang menokok kekayaan Musk sebanyak $25.6 bilion sejak penutupan pasaran Jumaat.

Pemilik SpaceX itu kini merupakan manusia terkaya di dunia. Musk melepasi Jeff Bezos untuk menjadi orang terkaya di dunia sejak bulan September.

Kekayaan beliau lebih daripada gabungan kekayaan pengasas bersama Google Larry Page (No. 6 terkaya) dan CEO Facebook Mark Zuckerberg (No. 7 terkaya).

Dua tahun lalu, Forbes menyematkan nilai bersihnya pada $19.9 bilion—kurang daripada satu persepuluh daripada nilainya hari ini.

Menurut Bloomberg, perjanjian Hertz mewakili tempahan terbesar untuk kenderaan elektrik, dan ia akan membawa kira-kira $4.2 bilion hasil kepada Tesla.

Berita itu datang hanya empat bulan selepas agensi sewa berusia abad itu, yang mula menyewa kereta Ford Model T pada tahun 1918.

Hertz berkata Model 3 Tesla akan tersedia untuk disewa di bandar utama A.S. dan Eropah menjelang awal November.

Saham Hertz juga melonjak pada berita Isnin, menutup lebih daripada 9% pada $27 sesaham. SM


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU

Kau ini apa pun tak faham, kata Najib pada Hanipa

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker