Poster Darul Quran Ittifaqiyah lahir 23 syuhadat? Waris kecewa pengurusan tahfiz tak sensitif

PETALING JAYA: Seorang waris kepada pelajar sekolah tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah (DQI) di Keramat, Kuala Lumpur yang terkorban dalam kebakaran pada 2017 kecewa dengan tindakan pengurusan sekolah itu baru-baru ini yang dikatakan tidak menjaga sensitiviti.

Menurut waris yang minta tidak dinamakan, pengurusan DQI memuat naik satu poster meminta sumbangan orang ramai yang mengandungi ayat menguris hati. Dalam poster yang dikongsikan dengan FMT, tertera ayat “Darul Quran Ittifaqiyah juga telah melahirkan 23 syuhadat dalam kebakaran 14 September 2017”.

“Ayat dalam grafik itu membayangkan seolah-olah pihak tahfiz bangga dengan kejadian kebakaran itu. Saya tidak pasti untuk waris lain, bagi saya sekadar ingin meluahkan rasa kecewa dengan kenyataan yang sebegitu.



“Beraninya meminta sumbangan dengan menggunakan perkataan melahirkan para syuhadat,” katanya kepada FMT.

Difahamkan pihak DQI telah menurunkan poster tersebut daripada Facebook, dan memuat naik poster baharu tanpa ayat itu.

“Kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak tahfiz untuk mendapatkan sumbangan orang ramai amatlah tidak wajar, dengan secara terang-terangan menggunakan ayat melahirkan seramai 23 orang para syuhadat.

“Sedangkan isu kebakaran tersebut satu tragedi yang menghayat hati dan masih dalam perbicaraan mahkamah,” katanya, yang masih terkesan dengan kematian anaknya dalam tragedi lebih empat tahun lalu.



Pada Sept 2017, sekurang-kurangnya 21 pelajar dan 2 orang guru maut dalam kebakaran yang diputuskan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sebagai perbuatan khianat. Seorang remaja dijatuhi hukuman penjara selama diperkenankan Yang di-Pertuan Agong selepas didapati bersalah membakar pusat tahfiz berkenaan.

Kes saman sivil pihak waris terhadap pengurusan tahfiz masih berlangsung selepas masing-masing gagal mencapai kata sepakat berhubung agihan wang sumbangan orang ramai.

Pengetua DQI, Mohd Zahid Mahmood, mengesahkan kepada FMT bahawa pihak pengurusan ada menggunakan poster yang mengandungi ayat ‘melahirkan syuhadat’, dan poster itu dipadam selepas mendapatkan pandangan beberapa pihak.

Zahid berkata ayat itu telah disalah tafsir oleh sesetengah pihak.



“Kita buat ayat melahirkan syuhadat maksudnya begini, bukan semua sekolah tahfiz boleh melahirkan syuhadat. Yang melahirkan syuhadat ini pilihan Allah. Allah telah lahirkan para syuhadat di tahfiz ini.

“Ada 1,500 tahfiz tapi tahfiz ini yang dipilih. Bukan semua tahfiz yang Allah izin untuk syuhadat berlaku disitu,” katanya kepada FMT.

Zahid bertegas penggunaan ayat itu tidak salah tetapi telah diperbesarkan untuk mencalarkan imejnya.

“Ia bukan tentang isu salah ke apa ke sebab maksud orang lain, pemahaman orang lain. Ibu bapa ini saja je tu sebab usaha mereka nak burukkan ustaz sebelum ini tak menjadi.”



“Kita bukan nak gunakan nama pelajar. Kita bukan nak kumpul duit ratus ribu pun. Hanya untuk anak-anak buka puasa dan bersahur saja,” katanya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Najib Minta DAP Jangan Politikkan Tragedi Basikal Lajak

Beli Nasi Briyani Daging RM12, Sekali Dapat Daging Meatball 3 Biji

Abang Johan Pelakon ‘Mat Saleh’ Menangis Sebab Ramai…

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker