Vaksinasi kurangkan kemasukan ICU, kematian

Pesakit Covid-19

PUTRAJAYA – Vaksinasi yang dilaksanakan di negara ini berjaya menurunkan kadar kemasukan pesakit Covid-19 ke unit rawatan rapi (ICU) sebanyak 83 peratus dan kadar kematian akibat jangkitan sebanyak 88 peratus.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ia berdasarkan data terkini yang dikemukakan oleh data Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Bagi memastikan proses peralihan negara ke fasa endemik berjalan lancar dan selamat, rakyat kini memikul tanggungjawab yang besar untuk menjayakan usaha ini.

“Antara langkah yang harus dilaksanakan ialah mengukuhkan tindakan kesihatan awam kendiri dengan mengamalkan TRIIS iaitu Test, melakukan ujian pengesanan Covid-19 secara kendiri sekiranya alami simptom-simptom jangkitan.

“Selain itu Report membuat laporkan keputusan ujian pengesanan secepat mungkin di MySejahtera. Ketiga Isolate di mana lakukan kuarantin atau pengasingan kendiri dengan segera dan penuh disiplin sekiranya didapati positif supaya tidak bahayakan orang sekeliling.

“Kemudian Inform iaitu segera maklum kepada kontak rapat anda sekiranya didapati positif dan laporkan juga semua kontak rapat melalui pautan di dalam MySejahtera. Maklumkan juga kepada CAC berhampiran sekiranya situasi kesihatan diri semakin merosot semasa menjalani kuarantin di rumah serta Seek dengan dapatkan rawatan segera di pusat-pusat perubatan atau CAC berhampiran sekiranya alami gejala berat,” katanya pada Sidang Media Khas pada Ahad.

Vaksinasi kurangkan kemasukan ICU, kematian


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


PM umum rakyat boleh rentas negeri dan melancong mulai esok

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker