PN Melaka yakin kekuatan sendiri walau tak kerjasama dengan Umno

JASIN: Perikatan Nasional (PN) Melaka yakin mampu membentuk kekuatan sendiri menerusi gabungan Bersatu, PAS dan Gerakan pada pilihan raya negeri (PRN) di negeri itu, sekiranya tidak bekerjasama dengan Umno, kata Pengerusinya, Mohd Rafiq Naizamohideen.

“Bersatu dan PN menghormati pendirian Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi yang mengatakan tidak akan bekerjasama dengan kita (Bersatu),” katanya selepas merasmikan Sambutan Hari Sukan Negara peringkat Melaka di sini.

Sebelum ini, Rafiq berkata, PN Melaka sedia berunding dengan Umno bagi mengelakkan pertembungan tiga penjuru, namun Zahid dilaporkan berkata, Umno tidak akan bekerjasama dengan Bersatu pada PRN Melaka.

Dalam pada itu, Rafiq berkata, PN akan akur dengan keputusan sama ada PRN dilaksanakan atau tidak kerana pastinya pihak terlibat mengambil kira faktor keselamatan dan kesihatan rakyat ketika pandemik Covid-19.

Semalam, Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan belum membuat keputusan untuk menasihatkan Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Nazrin Shah yang menjalankan fungsi Yang di-Pertuan Agong untuk mengisytiharkan Proklamasi Darurat di Melaka bagi menangguhkan PRN.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menerima pemakluman rasmi berhubung pembubaran DUN Melaka penggal ke-14 pada Isnin lalu daripada Speaker DUN, Ab Rauf Yusoh, selepas kerajaan negeri dipimpin Umno hilang majoriti dalam DUN.

Berdasarkan Fasal (4) Perkara 19 Perlembagaan Negeri Melaka, pilihan raya hendaklah diadakan dalam tempoh 60 hari daripada tarikh pembubaran DUN itu.

PN Melaka yakin kekuatan sendiri walau tak kerjasama dengan Umno


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Pas tubuh jawatan kuasa induk hadapi PRN Melaka

 

 

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker