Tukar kerajaan PN kepada PH hanya bawa malapetaka sama

Tukar kerajaan PN kepada PH hanya bawa malapetaka sama. Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak perlu meletakkan jawatan Perdana Menteri sebagai mengambil tanggungjawab terhadap kenyataan yang dikeluarkan Istana Negara, semalam.

Ini kerana, desakan peletakan jawatan dari pembangkang dan penarikan sokongan parti tertentu hanya mainan politik yang sengaja dicetuskan oleh pihak yang berkepentingan dalam isu ini.

Malah, keputusan untuk meletakkan jawatan itu juga tidak membawa sebarang keuntungan kepada rakyat, terutama dalam tempoh negara masih bergelut memerangi lonjakan kes jangkitan COVID-19.

Demikian pandangan Amir Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman ketika ditanya terhadap keperluan Muhyiddin bertanggungjawab melepaskan jawatannya, susulan titah Yang di-Pertuan Agong menzahirkan rasa amat dukacita berhubung isu pembatalan Ordinan Darurat yang belum diperkenankan Seri Paduka.

Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahir dukacita kerana apa yang telah diperkenankan dan dititahkan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) dan Peguam Negara ketika majlis menghadap secara maya 24 Julai lalu, bahawa cadangan pembatalan semua Ordinan Darurat dibentang dan dibahaskan di Parlimen bagi tujuan dirungkaikan, tidak dilaksanakan.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin berkata, Seri Paduka Baginda turut menegaskan bahawa kenyataan Yang Berhormat Menteri di Parlimen pada 26 Julai adalah tidak tepat dan telah mengelirukan Ahli-Ahli Dewan Rakyat.

Najib ingatkan kerajaan tingkatkan had siling hutang kepada 65% untuk bantu rakyat

Susulan titah Seri Paduka itu, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengemukakan usul hilang kepercayaan terhadap Muhyiddin kepada Dewan Rakyat, semalam.

Malah, UMNO juga mengarahkan semua Ahli Parlimennya melaksanakan keputusan Majlis Kerja Tertinggi untuk menarik sokongan ke atas Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

Mengulas lanjut perkara itu, Ustaz Abdullah Zaik berkata, pertukaran kerajaan di antara Perikatan Nasional (PN) kepada Pakatan Harapan (PH) dalam masa terdekat hanya membawa malapetaka yang sama kepada negara.

“Dalam keadaan sekarang ini, politik negara akan terus tidak stabil sehingga ke suatu tempohnya.

“Malah, usul undi tidak percaya pembangkang terhadap Muhyiddin juga tidak akan menumbangkang PN ketika ini, kerana ketua pembangkang sendiri tidak mempunyai cukup sokongan,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

Bagaimanapun, beliau berkata, kerajaan PN masih perlu bertanggungjawab dengan kemelut yang berlaku ini, termasuk menjernihkan semula hubungan kerajaan dan istana.

“Tiada siapa yang akan untung jika berlaku krisis Perlembagaan ketika ini. Malah, PN juga tiada kekuatan untuk mencetuskan krisis itu,” katanya.

Tukar kerajaan PN kepada PH hanya bawa malapetaka sama


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Aaron-Wooi Yik bawa pulang pingat Olimpik pertama negara

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker