Britain kerahkan kapal perang secara kekal di perairan Asia

Britain kerahkan kapal perang secara kekal di perairan Asia. Britain pada Selasa berkata akan mengerahkan dua kapal perang secara kekal di perairan Asia setelah kapal induk Queen Elizabeth dan kapal pengiringnya berlayar ke Jepun pada bulan September ini melalui lautan di mana China bersaing untuk mendapatkan pengaruh dengan Amerika Syarikat dan Jepun.

Rancangan untuk kapal perang itu dinyatakan ketika London mempererat hubungan keselamatan dengan Tokyo.

Jepun sebelum ini telah menyatakan kebimbangan yang semakin meningkat dalam beberapa bulan terakhir mengenai cita-cita perluasan wilayah China di rantau ini, termasuk Taiwan.

“United Kingdom akan secara kekal menugaskan dua buah kapal di rantau itu mulai akhir tahun ini,” kata menteri pertahanan Britain, Ben Wallace, dalam pengumuman bersama di Tokyo dengan rakan sejawatannya dari Jepun, Nobuo Kishi.

Setelah mereka tiba di Jepun, Kishi berkata, Ratu Elizabeth dan kapal pengiringnya akan berpisah untuk ke pelabuhan berbeza di pangkalan tentera laut AS di Jepun dan di kepulauan Jepun.

Pada satu kenyataan mengenai kerahan kapal itu, jurucakap Pentagon mengucapkan tahniah kepada Britain atas “komitmennya terhadap jaringan sekutu dan rakan yang saling terhubung, saling bekerjasama serta menyokong kebebasan pelayaran dan perintah berdasarkan peraturan di wilayah Indo-Pasifik.”

Sekutu rapat AS, Jepun menjadi tuan rumah pengkalan tentera AS di luar Amerika Syarikat, termasuk kapal, pesawat dan ribuan tentera.

Kapal Britain itu yang membawa jet F-35B dalam pelayaran sulungnya, akan berlabuh di Yokosuka, pos perintah armada Jepun dan USS Ronald Reagan, satu-satunya kapal induk AS yang dikerahkan ke rantau itu.

Kapal-kapal UK tidak akan memiliki pangkalan tetap, kata jurucakap Kedutaan Besar Britain di Tokyo ketika ditanya dari pelabuhan mana kapal Tentera Laut Britain itu akan beroperasi.

Kapal Ratu Elizabeth itu bakal diiringi oleh dua kapal pemusnah, dua kapal frigat, dua kapal penyokong dan kapal dari Amerika Syarikat dan Belanda.

Ia akan berlayar ke Jepun melalui Laut China Selatan, yang sebahagiannya dituntut oleh China dan negara-negara Asia Tenggara.

Kapal itu juga akan berhenti di India, Singapura dan Korea Selatan.

Sebagai tanda Britain mengembangkan pengaruhnya, Wallace, yang dalam lawatan ke Jepun bersaa delegasi komander tentera, berkata UK juga akhirnya akan mengerahkan Littoral Response Group, sebuah unit marin yang dilatih untuk melakukan misi termasuk evakuasi dan operasi antiterorisme.

– Reuters

Britain kerahkan kapal perang secara kekal di perairan Asia


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


 

Polis tahan lelaki tikam jiran buat bising

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker