Sayur-Sayuran Yang Bantu Mencegah Kanser – Pakar

Sayur-Sayuran Yang Bantu Mencegah Kanser – Pakar

Apa yang anda makan secara drastik dapat mempengaruhi banyak aspek kesihatan anda, termasuk risiko anda menghidap penyakit kronik seperti penyakit jantung, diabetes dan kanser.

Sebilangan makanan dan vitamin, mineral, dan nutrien lain yang terdapat di dalamnya boleh menurunkan risiko kanser.

Para penyelidik telah mengkaji bagaimana makanan, nutrien, dan pola makan yang disenaraikan di bawah berkaitan dengan kanser.

Brokoli

Brokoli mengandungi sulforaphane, sebatian tumbuhan yang terdapat dalam sayur-sayuran yang mungkin mempunyai sifat antikanser yang kuat.

Lobak

Beberapa kajian telah menemui pengambilan lobak merah dengan penurunan risiko kanser prostat, paru-paru dan perut.

Tomato

Lycopene adalah sebatian terdapat pada tomato yang bertanggungjawab untuk antikanser. Pengambilan lycopene dan tomato boleh menyebabkan risiko kanser prostat berkurang.

Kale

Kale mempunyai kandungan vitamin C dan vitamin K yang tinggi. Kajian membuktikan bahawa kale baik untuk melawan kanser prostat dan usus, paru-paru serta payudara.

Bayam

Bayam, salad dan sayuran bewarna hijau yang lain merupakan merupakan sumber utama beberapa bahan pencegah kanser, termasuk karotenoid. Sebatian antioksidan ini menghentikan sel kanser daripada tumbuh.

Kobis

Kobis dan bunga kobis terbukti dapat mengurangkan risiko kanser payudara, kolon dan rektum. Ia harus dimasak secara minimum atau dimakan mentah sepenuhnya untuk mendapatkan faedah penuh dari sifat antikansernya.

Kesimpulannya, amalan diet yang secara keseluruhan dan gaya hidup sihat sedikit sebanyak meningkatkan aspek kesihatan anda.-WN

RUJUKAN : 123

Sayur-Sayuran Yang Bantu Mencegah Kanser – Pakar


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Beri anak minum racun, suami isteri ditahan

Tujuh suspek kes bertumbuk direman tiga hari

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker