Arab Saudi had pembesar suara luar untuk azan dan iqamat sahaja


RIYADH – Menteri Hal Ehwal Islam, Panggilan dan Bimbingan Arab Saudi, Syeikh Dr. Abullatif Abdulaziz Al-Sheikh mengeluarkan arahan supaya pengurusan masjid di semua wilayah di negara itu mengehadkan penggunaan pembesar suara untuk panggilan azan dan iqamat sahaja.

Menurut laporan akhbar Saudi Gazette semalam, kekuatan bunyi pembesar suara juga tidak boleh melebihi satu pertiga daripada keupayaan maksimum sistem pembesar suara.

Abullatif mengingatkan bahawa tindakan tatatertib bakal diambil terhadap sesiapa sahaja yang melanggar arahan pekeliling ini.

Surat pekeliling tersebut dikeluarkan selepas kementerian memperhatikan bahawa pembesar suara luar yang digunakan semasa menunaikan solat mengganggu ketenteraman pesakit, orang tua dan anak-anak di rumah-rumah sekitar masjid.

Surat edaran ini turut mengambil kira panduan syariah asas Islam terutama sabda Nabi Muhammad S.A.W bahawa ketika semua jemaah berdoa kepada Allah SWT, mereka tidak boleh menyakiti atau menyusahkan antara satu sama lain dengan pembacaan keras atau terlalu kuat semasa berdoa.

Tindakan ini adalah tertakluk dalam pelaksanaan prinsip fiqah iaitu ‘jangan menyakiti orang lain dan tidak pula yang lain menyakiti anda’.

Apa yang wajib adalah suara imam semasa solat mesti didengari oleh semua orang di dalam masjid dan tidak perlu jika menurut syariah agar suara imam juga dapat didengari di rumah-rumah jiran di luar.

Lebih-lebih lagi, ia dianggap tidak menghormati al-Quran ketika dibacakan dengan kuat menggunakan pembesar suara luaran namun tidak ada yang mendengar dan menghayati ayat-ayat sucinya. Agensi

Laungan Azan berkumandang di Tower Bridge, London

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker