Vivy tak boleh tidur teringat penderitaan rakyat Palestin


KUALA LUMPUR – Pengasas Bersama The dUCk Group, Vivy Yusof mengakui tidak dapat tidur setiap kali teringat nasib menimpa penduduk Palestin.

“Hati saya hancur ketika membaca berita tentang apa yang berlaku di Palestin. Saya tidak dapat tidur malam memikirkan apa lagi yang boleh saya lakukan.

“Sebagai seorang ibu, melihat rakaman anak-anak di sana telah memukul saya dengan teruk,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Justeru, Vivy telah memutuskan untuk menggunakan platformnya untuk terus meningkatkan kesedaran mengenai masalah ini dan memulakan kutipan dana melalui Viva Palestina Malaysia (VPM) untuk membantu rakyat Palestin dengan bantuan.

Menurutnya, dalam masa yang singkat Kumpulan dUCk dan VPM berjaya mengumpulkan dana sebanyak RM1 juta dalam dua hari untuk menantu rakyat Palestin.

Dana kecemasan ditubuhkan melalui Kitafund dan akan digunakan untuk memberikan bantuan perubatan dan keperluan kritikal lain bagi mereka yang terjejas di Palestin.

Kesemua hasil yang diperoleh melalui dana akan disumbangkan kepada rakyat Palestin. Untuk menderma, sila lawati https://kita.fund/fund4palestine.

“Alhamdulilah, hanya dalam dua hari, kami telah mengumpulkan RM1 juta dan merupakan dana paling berjaya yang saya lihat setakat ini dan ini menunjukkan bahawa begitu banyak orang peduli dan sumbangan itu bukan hanya berasal dari rakyat Malaysia tetapi dari seluruh dunia.

Menurutnya, orang ramai mendermakan apa sahaja yang mereka mampu, dari RM hingga RM1,000.

“Ada ibu bapa telah menghantar pesanan saya di Instagram memberitahu bahawa anak-anak mereka menderma dari duit raya baru-baru ini dan itu sangat menyentuh hati,” ujarnya.

Walaupun telah mencapai sasaran, pihaknya ingin terus berusaha dan menyumbang sebanyak mungkin, jadi kami berharap semua orang akan terus memberikan sumbangan.

Sejak pelancaran dana itu, orang Islam dan bukan Islam dari Brunei, Singapura, Jepun, Australia, Filipina, Qatar, Jeddah, Amerika Syarikat, UK, Kazakhstan, Scotland, Emiriah Arab Bersatu, Arab Saudi, Jerman, Ireland, Sri Lanka dan Perancis telah menyumbang.

VPM sebelumnya dikenali sebagai SELESAI, adalah gabungan 50 Badan Bukan Kerajaan (NGO) Malaysia dan mereka berusaha untuk menyediakan kumpulan advokasi untuk rakyat Palestin dan sokongan dalam mengumpulkan dana untuk membiayai pelbagai projek perubatan, pendidikan, pembiayaan mikro, perumahan dan pertanian di negara bergolak itu.

Sebagai jenama, kumpulan dUCk juga akan melancarkan koleksi khas, “The Palestin dUCk” pada bulan Jun di mana 100 peratus keuntungan dari koleksi tersebut akan disumbangkan kepada VPM.

Melalui koleksi, pelanggan akan dapat memiliki produk dari dUCk sambil memberikan sokongan tambahan untuk tujuan tersebut. MG

Kes Vivy Yusof saman netizen dibicarakan pada 11 Ogos

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker