Jan dan Mac waktu terbaik untuk PRN Sarawak – Wan Junaidi

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Wan Junaidi Tuanku Jaafar, yang juga sebahagian daripada parti kerajaan negeri Sarawak, mencadangkan Januari atau Mac sebagai waktu terbaik untuk pilihan raya negeri (PRN) Sarawak.

Jelasnya jika kemungkinan itu dipersetujui, DUN dapat dibubarkan seawal bulan ini dan pilihan raya mesti diadakan dalam masa 60 hari selepas pembubaran.

Menurut laporan Borneo Post, Wan Junaidi berkata, presiden partinya Abang Johari Openg, yang juga ketua menteri Sarawak, tidak mempunyai banyak pilihan selain mengadakan pilihan raya negeri walaupun dalam situasi wabak Covid-19 memandangkan tempoh DUN hampir berakhir.

“Anda mesti ingat kekangan yang dihadapi ketua menteri kami. Pada bulan Disember, kita mempunyai (perayaan) Krismas dan jika kita mengadakan pilihan raya pada bulan Disember, tidak adil bagi mereka yang merayakan Krismas. Kami tidak pernah berbuat demikian.

“Sama dengan bulan Februari, akan ada Tahun Baru Cina. Sekali lagi, kita tidak boleh melakukan (pilihan raya) pada bulan Februari kerana tidak adil bagi mereka yang meraikannya. Perkara yang sama dengan bulan April iaitu Ramadan, dan Hari Raya pada bulan Mei. Kemudian pada bulan Jun, kami mempunyai Gawai.

“Jadi anda lihat, jendela pilihan raya negeri akan diadakan sangat terhad. Satu-satunya masa yang saya lihat ada pada Januari atau Mac,” kata Wan Junaidi seperti dilaporkan Borneo Post.

Wan Junaidi berkata Abang Johari mempunyai pilihan yang sukar.

“Kami tidak dapat menghentikannya (pilihan raya) kecuali jika ada keadaan darurat. Oleh itu, anda tidak boleh menyalahkan ketua menteri untuk melakukan ini (pilihan raya negeri) kerana dia tidak berkuasa menghentikan pilihan raya,” katanya.

Wan Junaidi berkata, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga akan menghadapi cabaran, kerana akhir tahun 2020 dan awal 2021 adalah musim tengkujuh.

“Dan mereka (anggota SPR) menggunakan helikopter pada saat cuaca buruk. Tidak adil bagi mereka dan sangat berbahaya,” katanya.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bulan lalu meminta untuk mengisytiharkan keadaan darurat tetapi ditolak oleh Yang Di-Pertuan Agong.

Muhyiddin berpendapat bahawa ia perlu untuk menghentikan pilihan raya kecil Batu Sapi dan PRN Sarawak daripada berlangsung ketika pandemik Covid-19.

Namun, pengkritik mendakwa ia percubaan Muhyiddin untuk meluluskan elanjawan 2021 tanpa melalui Parlimen susulan terdapat spekulasi dia telah kehilangan sokongan majoriti di Dewan Rakyat.

Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan mengatakan PRK Batu Sapi dapat dielak jika parti Warisan diberi laluan untuk mempertahankan kerusi berkenaan.

Dia juga memaklumkan bahawa penggal DUN Sarawak hanya akan berakhir pada bulan Jun tahun depan, yang akan membawa pembubaran secara automatik.

Memandangkan pilihan raya harus diadakan dalam tempoh 60 hari setelah pembubaran, Mohamad mengatakan pilihan raya dapat ditangguhkan hingga Ogos 2021.

“Bayangkan implikasi jika darurat diisytiharkan untuk mengelakkan pilihan raya Sarawak apabila ia boleh diadakan selambat-lambatnya, selepas 10 bulan.

“Saya yakin dengan kebijaksanaan ketua menteri Sarawak dan saya yakin dia akan mempertimbangkan pelbagai dimensi kepentingan awam ketika dia membubarkan DUN,” kata Mohamad. Mk

Dakwaan GPS sokong Tun M kembali berkuasa kerja gila – Wan Junaidi

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker