Saintis Australia, AS temui rawatan antivirus dapat bunuh Covid-19

Saintis Australia, AS temui rawatan antivirus dapat bunuh Covid-19

Saintis Australia, AS temui rawatan antivirus dapat bunuh Covid-19

QUEENSLAND –Saintis Australia, AS temui rawatan antivirus dapat bunuh Covid-19.  Satu pasukan saintis di Australia mendakwa mampu mengembangkan rawatan antivirus ‘mendiamkan gen’ yang dapat membunuh Covid-19 secara efektif.

Prof Nigel McMillan dan pasukannya dari Institut Kesihatan Menzies di Universiti Griffith, bersama para saintis dari pusat penyelidikan City of Hope di Amerika Syarikat mengatakan pendekatan antivirus “generasi masa depan” itu dapat menghentikan virus daripada paru-paru.

Prof. McMillan berkata, ujian klinikal tahap 1 mendedahkan rawatan antivirus mengurangkan viral paru-paru tikus sebanyak 99.99 peratus.

Teknologi baru ini menggunakan RNA gangguan kecil (siRNA) untuk menyerang genom virus secara langsung, menghentikan virus daripada mereplikasi.

Nanopartikel lipid yang dirancang di Universiti Griffith dan City of Hope akan digunakan sebagai kenderaan penyampaian ubat untuk menyampaikan siRNA ke paru-paru.

McMillan menegaskan rawatan terbukti sangat berkesan dalam ujian tikus.

“Nanopartikel siluman ini dapat dikirim ke berbagai sel paru-paru dan ‘mendiamkan’ gen virus.”

Nanopartikel disuntikkan ke dalam aliran darah dan menuju lurus ke paru-paru, masuk ke “hampir setiap sel paru-paru”.

“Di mana ada virus, ia akan menemuinya, mengikat genom dan memusnahkannya,” katanya kepada ABC News.

Beliau menggambarkan proses itu seperti mengeluarkan mesin dari kereta dan apabila kereta tidak akan bergerak, virus Covid-19 mati dan tidak lagi menular.

“Ia juga tidak melakukan apa-apa pada sel normal,” katanya sambil menambah ia berkesan terhadap semua varian baharu Covid-19.

McMillan memberitahu, kajian haiwan itu memberangsangkan kerana ia membolehkan sistem kekebalan tubuh dan membersihkan semuanya selain memberi penawar yang terbaik.

Rawatan itu dapat dijalankan pada semua virus betacoronavirus termasuk virus SARS yang asli, SARS-CoV-2 (virus yang menyebabkan Covid-19) dan varian baru yang mungkin muncul di masa depan .

“Kami juga telah menunjukkan bahawa nanopartikel ini stabil pada suhu empat darjah selsius elama 12 bulan dan pada suhu bilik lebih dari satu bulan yang bermaksud agen ini dapat digunakan dalam keadaan sumber rendah untuk merawat pesakit yang dijangkiti,” katanya.

Pasukan saintis tersebut berharap dapat melangkah ke tahap percubaan akhir tahun ini dan jika terbukti berkesan, pasukan itu akan bersedia mengkomersialkannya menjelang 2022. MG

Saintis Australia, AS temui rawatan antivirus dapat bunuh Covid-19

Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook My KMU NeT


Inovasi Suami, Isteri.. “Mereka Pun Orang Islam” – Kenali Pencipta Vaksin Pfizer-BioNTech Berasal Dari Turki Ini

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker