Bersatu Simpang Renggam bubar? Surat letak jawatan AJK bahagian tular


JOHOR BAHRU: Bersatu Johor sedang menjalankan siasatan dalaman ke atas surat peletakan jawatan barisan pimpinan Bersatu Bahagian Simpang Renggam, termasuk semua ketua cawangan yang tular di media sosial sejak semalam.

Setiausaha Bersatu Johor, Sahruddin Jamal, mengesahkan pihaknya menerima surat berkenaan 3 Mei lalu.

“Surat itu sudah sampai ke pejabat Bersatu Johor dan siasatan dalaman sedang dijalankan.

“Dakwaan yang kata Bersatu Simpang Renggam dah bubar itu, saya tidak tahu kenyataan daripada siapa, saya kena siasat dulu,” katanya ketika dihubungi FMT.

Terdahulu, akaun Facebook menggunakan nama “Pak Tam” memuat naik gambar surat dan nama semua ahli jawatankuasa (AJK) yang meletak jawatan, serta kenyataan Naib Ketua Bersatu Bahagian Simpang Renggam, Mohd Sidik Arifin.


Gambar surat peletakan jawatan Naib Ketua Bersatu Bahagian Simpang Renggam, Mohd Sidik Arifin yang tular di media sosial.

Sidik dalam kenyataan itu mengaku meletak jawatan secara rasmi 3 Mei lalu kerana mendakwa semua AJK Bersatu Bahagian Simpang Renggam sudah hilang kepercayaan terhadap pemangku ketua bahagian itu.

“Bukan saya seorang meletak jawatan, tapi boleh dikatakan 2/3 AJK bahagian yang berbuat demikian. Kalau mengikut undang-undang tubuh, maka dengan serta-merta Bersatu Bahagian P151 Simpang Renggam telah pun terbubar,” menurut kenyataan itu.

Jawatan ketua Bersatu Bahagian Simpang Renggam kosong tahun lalu, selepas Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu mengesahkan keahlian penyandangnya, Maszlee Malik, terhenti serta-merta berdasarkan Fasal 10.2.2 dan 10.2.3 perlembagaan parti itu pada Jun 2020.


Senarai nama AJK Bersatu Bahagian Simpang Renggam didakwa meletak jawatan yang dilampirkan dalam surat peletakan jawatan Mohd Sidik Arifin. (Gambar Facebook)

Bersatu kemudian melantik A’zman Mohd Umar sebagai pemangku ketua Bersatu Bahagian Simpang Renggam, bagaimanapun 19 pemimpin bahagian itu dilaporkan menolak watikah pelantikannya yang didakwa tidak sah.

Antara nama yang tertera dalam surat peletakan jawatan tular itu adalah Pengerusi Tetap Bersatu Bahagian Simpang Renggam, Mohd Yusof Parman, Timbalannya, Jamilai Tunis dan tujuh AJK. FMT

BERSATU Johor Nafi Bincang Tinggalkan Gabungan Perikatan Nasional

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker