PN gagal tangani rasuah


Ahli ekonomi dan bekas penjawat awam Ramon Navaratnam mempersoalkan komitmen Perikatan Nasional (PN) untuk memerangi rasuah dalam perkhidmatan awam, dengan mengatakan bahawa ia tidak menunjukkan kesungguhan politik untuk melakukannya setelah berkuasa selama lebih dari satu tahun.

Mengulas mengenai tindakan keras sindiket dalam perkhidmatan awam baru-baru ini, dia mengatakan sudah waktunya untuk perubahan struktur di sektor awam, tetapi ini memerlukan reformasi radikal.

Dia mengatakan bahawa defisit dan hutang negara yang semakin meningkat dan ketidakstabilan politik membawa Malaysia ke titik masalah serius jika tidak ada yang dilakukan segera.

Navaratnam pernah menjadi timbalan setiausaha agung perbendaharaan dan dia juga pernah menjadi ketua Transparency International-Malaysia.

“Ekonomi sedang bergerak maju, tetapi tidak ada perubahan struktur,” katanya lapor FMT.

Beliau kecewa kerana tidak ada tokoh pemerintah saat ini yang berbicara tentang meninggalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan memerangi kronisme dan rasuah.

Dia mengatakan bahawa penyalahgunaan DEB telah menyebabkan perkhidmatan awam kurang berprestasi.

“Yang salah adalah reput di bahagian atas, yang menular ke perkhidmatan awam. Ramai yang akan mengatakan jika bos saya boleh melakukannya, mengapa saya tidak boleh?

“Kita mempunyai segalanya kecuali kehendak politik untuk melakukan dengan cekap, lebih bertanggungjawab dan lebih berintegriti.”

Navaratnam meminta perubahan dalam komposisi perkhidmatan awam untuk mencerminkan penduduk berbilang kaum di negara ini dan agar penjawat awam diindoktrinasi untuk menerima bahawa Malaysia adalah milik semua rakyat Malaysia, bukan hanya orang Melayu.

Dia mengatakan bahwa undang-undang dapat diberlakukan untuk mengatur, misalnya, pemberian biasiswa pemerintah berdasarkan pada keperluan dan bukan ras.

“Tetapi tidak mungkin melainkan jika pemerintah hari ini menggunakan kriteria ini di atas. Sekiranya kepimpinan atasan korup, jangan harap penjawat awam jujur, “katanya.

Pada tahun lalu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah melumpuhkan beberapa sindiket dalam perkhidmatan awam. Minggu lalu, ia memecahkan kartel yang mengendalikan lebih daripada 150 syarikat yang memonopoli projek kerajaan bernilai RM3.8 bilion.

Ketua SPRM Datuk Seri Azam Baki mengatakan ketua jabatan menutup mata terhadap masalah itu untuk melindungi reputasi jabatan mereka.

Pada bulan ini, SPRM juga menumpaskan rangkaian sindiket imigresen yang terlibat dalam pemalsuan pas pekerjaan sementara. Lebih daripada 21,000 pekerja asing disyaki telah menggunakan khidmat sindiket tersebut.

Skor Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah tahunan Transparency International untuk tahun 2020 merosot dua mata dari tahun sebelumnya. Negara ini berada di kedudukan ke-57, di belakang Arab Saudi, Mauritius dan Itali. SM

Guan Eng tiba di mahkamah

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker