PAU 2020: Patuh sepenuhnya keputusan dalam persidangan ini – Presiden UMNO

KUALA LUMPUR : Pemimpin dan segenap lapisan akar umbi UMNO perlu menerima setiap keputusan dan dasar ditetapkan dalam Perhimpunan Agung UMNO 2020 (PAU2020).

Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, mengikut Perlembagaan parti, PAU adalah badan tertinggi dalam UMNO dan tidak seharusnya ada pertikaian berhubung keputusan dicapai.

“Tidak harus ada dakwa-dakwi di luar sana bahawa UMNO berada di persimpangan. UMNO tidak berada di persimpangan.

“Keputusan dibuat dalam PAU ini adalah jelas bahawa kita telah ambil keputusan besar. Persidangan tadi bukan hanya diikuti delegasi, perwakilan di Dewan Merdeka dan dewan lain.

“Tapi ia juga diikuti 58 perwakilan yang bersidang di 190 bahagian di seluruh negara yang dilakukan secara maya,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas selesai ucapan penggulungan PAU2020 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL) pada Ahad.

Jangan bersilat pulut, kalau sah tarik diri, Ogos ‘kita keluar ramai-ramai’, cadang Tok Mat

Beliau terdahulu berkata, Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO telah menerima mandat untuk tentukan tarikh yang sesuai bagi kesemua pemegang jawatan utama dalam kerajaan daripada UMNO, untuk melepaskan kedudukan mereka.

Sewaktu berucap menggulung PAU2020 malam ini, beliau berkata, mandat itu akan digunakan bagi memastikan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, membubarkan Parlimen mengikut tarikh yang sesuai.

Katanya lagi, beliau yakin baik menteri, timbalan menteri, ataupun pengerusi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) akan akur pada keputusan MKT.

“Kalau ini keputusan mereka (PN), saya yakin rakan kita dalam MKT, yang mandat diberikan kepada kita… menteri, timbalan menteri, pengerusi GLC, dan semua Ahli-ahli Parlimen UMNO, akan 100 peratus akur pada keputusan parti untuk tarik diri dari Perikatan Nasional.

“Kalau tarik diri, ini merupakan keputusan parti. Mereka tidak akan gusar untuk letak jawatan sebagai menteri, timbalan menteri dan pengerusi GLC demi mematuhi keputusan dibuat parti,” katanya lagi.

Menuju wajah baru Muafakat Nasional 2.0

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker