Pertahankan masjid, usah jadi gelanggang politik – Agong

MELAKA – Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah agar umat Islam di negara ini terus mempertahankan institusi masjid daripada dijadikan gelanggang politik.

Menegaskan perkara tersebut Al-Sultan Abdullah bertitah, masjid perlu menjadi satu institusi yang cukup suci, mulia, dihormati dan dihargai serta menjadi contoh kepada agama-agama lain di negara ini.

Menurut baginda, institusi masjid tidak boleh menjadi tempat umat Islam berpecah-belah, sebaliknya harus dipelihara bukan sahaja dalam kalangan pemimpin tetapi juga kariah di
masjid berkenaan.

“Saya ingin ingatkan bahawa kita semua harus menghargai, menghormati dan menyayangi institusi masjid ini di Melaka dan di negara kita ini. Kita tidak mahu institusi masjid ini dijadikan tempat kita berpecah-belah, Nauzubillah!

“Kita semua harus menentukan keharmonian masjid ini tetap dipelihara oleh kita umat Islam bukan dalam kalangan pihak pemimpin semata-mata tetapi juga kariah masjid berkenaan,” titah baginda pada Majlis Pemasyhuran dan mengumumkan nama baharu Masjid Ar-Razzaq serta majlis berbuka puasa di Pasir Putih, Bachang di sini, hari ini.

Al-Sultan Abdullah bertitah, sejak dari awal institusi masjid diwujudkan di negara ini adalah bertujuan untuk memuliakan Islam sebagai agama rasmi kepada rakyat yang majoritinya beragama Islam.

Baginda juga mengingatkan kepada seluruh umat Islam menjelang dua minggu lagi sebelum menyambut Hari Raya Aidilfitri agar untuk terus meningkatkan amalan khususnya sepanjang Ramadan ini.

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Yana Najib kongsi ‘surat SPRM’ mengenai Nazlan lepas semakan SRC ditolak

Rahim Maarof koma dalam ICU

Luke Shaw peluk Islam?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker