‘Baiki imej, kembalikan keyakinan rakyat pada polis tugas berat’

Tanggal 25 Mac 2021, usia Polis Diraja Malaysia (PDRM) genap 214 tahun dan sepanjang tempoh itu pelbagai cabaran dihadapi pasukan keselamatan negara – daripada menangani ancaman komunis hinggalah jenayah kolar putih serta jenayah siber pada masa kini.

Walau apa pun, matlamatnya tetap satu iaitu mengekalkan ketenteraman awam, keharmonian, keselamatan dan keamanan negara.

Sepanjang tempoh itu, PDRM dipimpin 12 Ketua Polis Negara dan setiap satu mempunyai cabaran masing-masing.

Jika kepimpinan terdahulu lebih tertumpu dalam mengurangkan indeks jenayah, menjaga keselamatan negara dan ketenteraman awam, tetapi dalam alam siber atau era digital kini cabaran paling besar ialah mewujudkan semula kepercayaan masyarakat terhadap pasukan keselamatan itu.

Malah, perubahan yang berlaku membuatkan pasukan keselamatan itu sentiasa perlu melengkapkan kepakaran dalam pelbagai aspek kerana setiap perkara – sama ada baik atau buruk – dalam sekelip mata setiap kejadian boleh menjadi tular.

“Misi pertama saya adalah untuk mengembalikan keyakinan orang ramai kepada PDRM, memperbaiki imej PDRM, satu tugasan yang amat berat tetapi saya yakin…Itulah yang akan saya tumpukan untuk mengembalikan imej PDRM.

Kartel Polis cuba singkir Ketua Polis Negara dapatkan bantuan pihak luar

“Yang penting sekali, untuk mengembalikan imej (PDRM),” tegas Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador dalam wawancara pertamanya bersama Bernama selepas menjawat jawatan nombor satu dalam pasukan itu.

Malah, perkara itu sering dilontar dalam kebanyakan temu bual kepimpinan PDRM itu bersama media sejak dia memegang jawatan itu dua tahun lepas.

Hamid turut mengakui tidak malu untuk membuka pekung berhubung masalah dalam pasukan itu demi membersihkan Sang Saka Biru daripada elemen-elemen rasuah dan salah laku.

Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard PDRM Zamri Yahya pernah mendedahkan terdapat segelintir pegawai kanan PDRM hidup mewah dengan menerima hasil suapan ribuan ringgit antaranya membiarkan kegiatan sindiket pengedaran dadah berleluasa tanpa pengawasan dan tindakan polis.

Selain rasuah dan salah guna kuasa, turut menjadi cabaran pasukan itu ialah kes-kes jenayah rentas sempadan; usaha membawa pulang ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low untuk dihadapkan ke muka pengadilan berkaitan kes 1MDB; penipuan dalam talian yang dikaitkan dengan penglibatan anggota dan pegawai polis; dan terbaru dakwaan terdapat kartel dalam PDRM berhasrat mendominasi pasukan itu demi kepentingan mereka.

Di sebalik semua cabaran itu, PDRM tetap cekal dalam melaksanakan tugas dan amanah mempertahankan keselamatan negara dan menjaga ketenteraman awam dan sambutan Hari Polis adalah sebagai tanda memperingati jasa dan pengorbanan 130,000 warga PDRM kepada rakyat dan negara.

Seperti tahun-tahun sebelum ini, kecuali tahun lepas, Hari Polis yang ke-214 pada 25 Mac disambut serentak di seluruh negara dengan mengekalkan tema ‘Polis dan Masyarakat Berpisah Tiada’.

Tiada sambutan bagi Hari Polis tahun lepas berikutan pandemik Covid-19 yang menyebabkan negara menguatkuasakan perintah kawalan pergerakan (PKP) pada Mac 2020 yang membataskan pergerakan dan majlis-majlis sosial baik rasmi atau tidak rasmi.

Tahun ini walaupun ada sambutan, sudah pasti ia diadakan dalam cara dan suasana berbeza daripada tahun-tahun sebelumnya kerana ia dilaksanakan dalam keadaan norma baru dengan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan kerajaan.

Perbarisan kawalan kehormat oleh anggota dan pegawai serta pelbagai aset PDRM di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di Kuala Lumpur pada pagi Khamis bakal dijalankan dalam suasana pematuhan SOP yang ketat.

Bernama

 

Safiey Ilias Nak Baiki Payudara Dan Mata Pula..”Kali Ini Nak Buat Kuyu-Kuyu Sikit ala Patung Barbie”.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker