PKR persoal keputusan kerajaan anugerah projek 5G kepada syarikat tunggal


Seorang pemimpin PKR telah mendesak menteri komunikasi dan multimedia Saifuddin Abdullah untuk menjelaskan mengapa dia telah bersetuju dengan kaedah syarikat tunggal untuk melancarkan teknologi mudah alih 5G dan bukannya rancangan konsortium yang sebelumnya digunapakai oleh Pakatan Harapan.

Kementerian kewangan mengumumkan semalam bahawa syarikat khas, Digital Nasional Berhad, akan memiliki spektrum 5G dan akan, membina dan mengendalikan rangkaian 5G dan menjual akses spektrum dan rangkaian kepada syarikat telekomunikasi.

Bendahari PKR Lee Chean Chung menyifatkannya sebagai pendekatan regresif. “Ini bukan kaedah yang menjimatkan dan efisien untuk melancarkan infrastruktur 5G kita,” katanya.

Katanya, kerajaan Pakatan Harapan sebelumnya telah mencadangkan sebuah konsortium yang terdiri daripada syarikat telco untuk ditubuhkan untuk membangunkan infrastruktur. Hak spektrum kemudian akan diagihkan secara tender terbuka, memastikan ketelusan.

Lee mengatakan bahawa dia ingin tahu mengapa Saifuddin, bekas sekutu PKR, kini menyokong model SPV dan bukan model yang dipilih oleh pentadbiran PH yang menurutnya sesuai dengan trend global.

“Di Singapura dan AS, pemerintah akan menerima berbilion-bilion dari peruntukan spektrum 5G melalui tender terbuka. Mereka juga mendorong pemain industri untuk mengoptimumkan sumber dan mengurangkan pembaziran melalui pembentukan konsortium. ”

“Namun, di Malaysia, kami membelanjakan RM15 bilion sebelumnya, ditambah dengan risiko pemerintah memonopoli pasar 5G, yang bertentangan dengan kepentingan nasional.”

Bekas perdana menteri Najib Razak juga mengatakan model pemerintah “sangat berbeza” dari negara lain yang memberikan lesen 5G melalui tender terbuka.

“Dengan kata lain, pemerintah negara-negara lain dibayar berbilion-bilion oleh syarikat telekomunikasi tetapi di Malaysia, pemerintah akan membayar RM15 bilion untuk membina infrastruktur 5G,” katanya dalam catatan Facebook.

Najib mengatakan syarikat telekomunikasi sudah mempunyai infrastruktur 3G dan 4G yang ada dan kos serta masa yang diperlukan untuk menaik taraf ke 5G akan jauh lebih rendah daripada yang ditanggung oleh syarikat milik kerajaan.

Katanya, rancangan 5G sebelumnya memerlukan masa lima tahun dengan kos RM7.5 bilion, sementara rancangan semasa memerlukan RM15 bilion selama 10 tahun. SM

Blacklisted contractor bids for TM’s RM400mil 5G tender?

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker