MB Pahang terima suntikan vaksin COVID-19

 

KUANTAN: Menteri Besar, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail, menjadi individu pertama di Pahang menerima suntikan vaksin COVID-19 Pfizer-BioNTech pada Program Imunisasi COVID-19 Pahang di Dewan Jubli Perak Sultan Ahmad Shah, di sini, hari ini.

Wan Rosdy antara 115 individu, termasuk Setiausaha Kerajaan Pahang, Datuk Dr Sallehuddin Ishak dan petugas barisan hadapan yang menerima suntikan dos pertama vaksin itu.

“Alhamdulillah, seikhlasnya saya tidak rasa apa-apa atau kesan alahan selepas menerima suntikan vaksin.

“Oleh itu, jangan rasa bimbang kerana saya sudah menerima suntikan vaksin dan dipantau selama 30 minit. Sehubungan itu, saya menyeru rakyat Pahang supaya menerima suntikan ini kerana diberikan secara percuma oleh kerajaan dan jika tidak mengambilnya, ia sedikit sebanyak akan mengganggu kehidupan seharian,” katanya pada sidang media selepas program itu.

Mengenai sasaran program itu membabitkan masyarakat Orang Asli di Pahang, Wan Rosdy berkata, kerajaan negeri melalui Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA), Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) akan memastikan masyarakat berkenaan menerima vaksin.

PPBM tak perlu bertanding di Pahang – Wan Rosdy

“Saya fikir tiada masalah kerana pemberian vaksin ini untuk kebaikan mereka dan dijangka akan dilaksanakan pada Ogos depan,” katanya.

Kelmarin, Pahang menerima bekalan 23,400 dos vaksin COVID-19 untuk pelaksanaan fasa pertama Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan.

Ketibaan vaksin bagi penghantaran pertama daripada enam penghantaran itu akan diterima Pahang untuk petugas barisan hadapan.

Sebanyak 23,400 dos dibekalkan kepada lima pusat iaitu di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Hospital Lipis, Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSAH) Temerloh, Hospital Muadzam Shah, Rompin dan Hospital Bentong.

Berdasarkan rekod, HTAA menerima 9,360 dos, Hospital Lipis (4,680 dos), HoSHAH (4,680 dos), Hospital Muadzam Shah (3,510 dos) dan Hospital Bentong (1,170 dos).

Pekebun haram durian: Satu kemenangan besar – MB Pahang

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker