Apa Itu Clubhouse? Media Sosial Baru Yang Dipopularkan Oleh Elon Musk



Sebaran :


Tahukah anda mengenai kewujudan aplikasi media sosial baharu, iaitu Clubhouse? Ia adalah aplikasi yang sedang popular setelah Elon Musk, orang terkaya dunia menggunakannya untuk mengadakan perbincangan secara langsung.

Dalam sesi perbincangan itu, Elon Musk membincangkan pelbagai perkara dan berjaya menarik 5,000 pengunjung ke sesi tersebut. Jumlah ini melebihi kemampuan yang disediakan oleh Clubhouse. Ini memaksa peminatnya untuk merakam sesi tersebut dan memuat naik ke laman YouTube.

Untuk pengetahuan anda, Clubhouse adalah aplikasi media berasaskan audio. Clubhouse, di laman webnya menyatakan bahawa ia adalah produk sosial berasaskan suara yang membolehkan manusia berhubung di mana-mana. Ia digunakan untuk tujuan berbincang, bercerita, mengembangkan idea, mengeratkan hubungan dan bertemu dengan orang baru dari seluruh dunia.



Aplikasi ini diasaskan oleh Paul Davison dan Rohan Seth pada tahun 2020. Sehingga Mei tahun yang sama, aplikasi ini telah dinilai sekitar USD$ 100 juta walaupun hanya memiliki 1,500 pengguna pada masa itu. Clubhouse berjaya berkembang dengan begitu cepat dan pada bulan Disember 2020, The New York Times melaporkan, Clubhouse sudah memiliki 600 ribu pengguna. Pada 1 Februari 2020, ia telah merekodkan 2 juta pengguna.

Clubhouse hanya boleh dimuat turun di aplikasi seperti App Store secara percuma. Bagi pengguna Android, sayangnya aplikasi ini belum tersedia di Google Play Store. Namun aplikasi ini masih dalam versi beta, jadi anda tidak boleh memuat turunnya seperti biasa. Untuk menyertai, anda memerlukan jemputan dari seseorang yang sudah berada di dalam aplikasi tersebut.

Pada masa yang sama, Clubhouse juga telah mengumumkan ciri-ciri baru yang akan datang ke platform mereka, seperti petua, tiket atau langganan untuk membayar pencipta kandungan secara langsung dalam aplikasi. Setelah mengumpulkan dana baru sejak dilancarkan, Clubhouse kini bernilai USD$ 1 bilion, menjadikannya sebagai permulaan baik seperti AirBnb, Uber dan SpaceX.



Untuk rekod, menurut laporan media, permintaan untuk menjadi pengguna Clubhouse sekarang sangat tinggi. Di China sahaja, jemputan untuk menyertai Clubhouse dijual di atas talian seperti Alibaba dan Idle Fish. Ia difahamkan dijual di antara 150 – 400 yuan atau sekitar RM100.00 hingga RM400.00. VC


Sebaran :


Leave a Reply