Koperal Siti Azizon terima bantuan menteri, Tentera Darat Malaysia

Tentera Darat Malaysia (TDM) membantu meringankan beban yang ditanggung anggotanya, Koperal Siti Azizon Mohamad yang mengalami kesempitan hidup.

TDM dalam satu kenyataan berkata, Siti Azizon bertugas di Pusat Latihan Muzik Tentera Darat, Kem Perdana Sungai Besi, Kuala Lumpur sejak 19 Mac 2018, merupakan seorang ibu tunggal setelah bercerai pada penghujung tahun 2014.

“Hasil perkahwinan tersebut, beliau (Siti Azizon) dikurniakan empat orang cahaya mata iaitu dua perempuan dan dua lelaki.

“Selain perlu menanggung empat anaknya, termasuk anak sulungnya yang berstatus orang kurang upaya (OKU), beliau juga menanggung ibunya serta lima orang anak saudaranya yang kematian ibu pada penghujung 2019 yang lalu.

“Jumlah tanggungan yang ramai dengan hanya bergantung kepada satu punca pendapatan dikenal pasti menjadi punca kepada kesempitan hidup yang dialami oleh beliau sekeluarga,” katanya dalam kenyataan pada Khamis.

Nazari hadir menyantuni Siti Azizon di kediamannya di Sungai Besi, Kuala Lumpur, pada Rabu, bagi meninjau permasalahan anggota tersebut selain memaklumkan bentuk bantuan yang dapat disalurkan bagi meringankan beban yang ditanggung.

Terdahulu, Panglima Latihan Tentera Darat, Mejar Jeneral Datuk Nazari Abd Hadi telah menyantuni Siti Azizon di kediamannya di Sungai Besi, di sini pada Rabu bagi meninjau lebih jelas situasi dan permasalahan anggota tersebut selain memaklumkan bentuk bantuan yang dapat disalurkan bagi meringankan beban yang ditanggung.

Tambah kenyataan itu, TDM telah mengenal pasti beberapa bentuk bantuan yang dapat meringankan beban dan masalah yang dihadapi oleh anggota tersebut.

Katanya, itu termasuk sokongan untuk anggota tersebut dinaikkan ke pangkat Koperal pada bulan November 2020 lalu sebelum beliau menamatkan perkhidmatan yang dijadual pada 31 Julai 2021.

“Selain itu, Menteri Kanan Pertahanan turut bersetuju untuk memberikan sumbangan peribadi melibatkan bayaran sewaan rumah sebanyak RM1,000 sehingga rumah beliau di Machang, Kelantan siap dibaik pulih.

“Menteri Kanan Pertahanan juga akan menaja bantuan keperluan makanan untuk Siti Azizon sekeluarga mengikut keperluan dari masa ke masa,” katanya.

Tambah beliau, beberapa inisiatif lain yang sedang diusahakan TDM antaranya melalui Tabung Kebajikan Angkatan Tentera – Tabung Sejambak Kasih untuk anggota atau waris yang menghidap penyakit kronik secara one off.

Nazari hadir menyantuni Siti Azizon di kediamannya di Sungai Besi, Kuala Lumpur, pada Rabu, bagi meninjau permasalahan anggota tersebut selain memaklumkan bentuk bantuan yang dapat disalurkan bagi meringankan beban yang ditanggung.

“Ini juga termasuk bantuan dari Tabung Zakat ATM yang memberikan bantuan kewangan pada setiap tahun. TDM juga merancang melaksanakan membaik pulih kediaman yang telah dibeli oleh Siti Azizon di Machang, Kelantan.

“Projek yang akan dilaksanakan oleh Rejimen Askar Jurutera Diraja (RAJD) dijangka siap sepenuhnya pada Mac 2021 dengan kos pembaikan sebanyak RM15,000 ditanggung sepenuhnya oleh Kementerian Pertahanan,” katanya.

Siti Azizon kini sedang menjalani kursus Latihan Peralihan di Perbadanan Hal Ehwal Bekas Angkatan Tentera (PERHEBAT), Kem Sungai Buloh di dalam pengkhususan kursus Usahawan Food Court sejak 6 Oktober 2020 sehingga 5 April 2021.

Kematian anggota ATM: 2 pegawai, 9 anggota dirakam keterangan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker