[VIDEO] Lirikan Senyuman QUOKKA, Jadikannya Haiwan Paling Gembira Di Dunia

LAZIMNYA, jika di Australia, haiwan seperti kanggaru dan beruang koala lebih popular namun sejak beberapa tahun lepas, muncul pula satu trend berswafoto dengan haiwan.

Menariknya, haiwan tersebut bukanlah seperti yang disebutkan di atas tetapi ia adalah quokka, nama yang jarang didengar namun semakin popular dalam kalangan pencinta haiwan.

Satu perkara yang istimewa pada haiwan ini, mungkin tiada pada haiwan lain ialah mukanya atau mungkin lebih tepat mulutnya seolah-olah sentiasa mengukir senyuman.

Bukan kerana haiwan itu pandai senyum namun bentuk mulutnya memang begitu dan kadangkala ketika mereka bernafas laju, membuka mulut dengan luas, kelihatan seperti mereka memberi kita senyuman lebar.

Haiwan comel ini banyak terdapat di kepulauan Rottnest di Australia

Haiwan comel ini banyak terdapat di kepulauan Rottnest di Australia.

Mari kita kenali serba sedikit haiwan yang bernama quokka ini yang mempunyai badan bulat dan padat, panjangnya sekitar 40 hingga 54 sentimeter.

Badan mereka pula dilitupi dengan bulu berwarna kelabu-coklat pendek, teksturnya agak kasar dan mempunyai telinga bulat yang kecil serta hidung hitam.

Haiwan comel itu banyak didapati di Pulau Rottnest, berhampiran Perth, Australia dan sekumpulan kecil quokka juga mendiami kawasan Australia Barat dan Pulau Bald, sebuah pulau kecil di negara itu.

Quokka adalah herbivor yang biasanya makan pada waktu malam, daun, batang pokok dan banyak tumbuhan lain, semuanya menjadi makanan haiwan marsupial ini.

Kelihatan comel namun quokka juga tidak terlepas dari menjadi mangsa kepupusan.

Kelihatan comel namun quokka juga tidak terlepas dari menjadi mangsa kepupusan.

Menurut laporan Hindustan Times, seorang pengguna laman sosial Instagram, @cruzysuzy berkongsikan videonya bersama haiwan itu.

Video tersebut menunjukkan seorang wanita (dipercayai pemilik akaun tersebut) merakam video bersama quokka dan bila dilihat profilnya, banyak gambar dan video quokka ada dalam akaun berkenaan.

Bukan saja wanita berkenaan berswafoto dengan quokka malah ramai yang melakukannya dan jika dibuat carian di internet, dengan mudah anda boleh menjumpai “quokka selfie”, sudah menjadi trend juga.

Berikut antara fakta menarik haiwan comel ini:

1) Seperti juga kanggaru, quokka bergerak dengan melompat atau bergerak menggunakan tangan mereka.

2) Anda mungkin banyak melihat haiwan ini di tanah tapi mereka boleh memanjat pokok – setinggi dua meter – jika perlu, terutamanya untuk mendapatkan makanan.

3) Mereka dapat hidup selama berbulan-bulan tanpa air dan makanan dengan menyimpan lemak di dalam ekor mereka.

4) Quokka biasanya aktif pada waktu malam, masa siangnya banyak dihabiskan dengan berehat dan tidur tapi kadangkala mereka juga aktif pada waktu siang.

5) Badan bulat, wajah comel, rasa macam nak pegang saja tapi jangan! Anda dilarang memegang quokka kerana ia akan membuatkan mereka sakit malah anda boleh didenda juga.

Tahukah anda, cara quokka bergerak sama seperti kanggaru, melompat dan menggunakan tangannya untuk bergerak ke hadapan.

Tahukah anda, cara quokka bergerak sama seperti kanggaru, melompat dan menggunakan tangannya untuk bergerak ke hadapan.

6) Quokka sentiasa nampak gembira apabila melihat anda namun ia bukanlah kerana anda tapi kerana makanan, mengharapkan ada makanan untuk mereka.

7) Quokka adalah spesis yang terancam, di ambang kepupusan dan itulah sebabnya anda tidak boleh menyentuh mereka sesuka hati, memberi makan atau mengganggu mereka.

8) Kelihatan kecil dalam gambar namun saiznya hampir sebesar seekor kucing kecil.-Awani

“Kelihatan Comel Dan Sekkksi,” – Tunku Azizah berseloroh

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker