Hishammuddin bakal ambil alih kepimpinan UMNO?

 

MENTERI Luar Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memang kelihatan tidak banyak bercakap soal parti yang beliau masih menjadi ahli iaitu UMNO.

Melepaskan jawatan sebagai Naib Presiden, dan tidak bertanding apa-apa jawatan pada pemilihan UMNO yang lalu, pada satu ketika Ahli Parlimen Sembrong itu dilihat mahu mengorak langkah menyeberang ke PKR.

Selepas itu, beliau dikatakan akan menyertai Bersatu kerana kebetulan dilantik sebagai menteri dalam kerajaan pimpinan Bersatu diterajui Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Setiap kali khabar angin seperti bertiup Hishammuddin tampil menjelaskan bahawa beliau akan tetap kekal dengan UMNO.

Namun kebelakangan ini beliau mula menyuarakan pandangan tentang UMNO. Pada 6 Januari lalu, Ketua Bahagian UMNO bahagian Sembrong itu melontarkan pertanyaan kepada pucuk pimpinan parti mengenai apa sebenarnya hala tuju dan kemahuan parti itu susulan polemik politik terbaru yang timbul kebelakangan ini.

Pada beliau dalam membentuk kerjasama politik, UMNO harus mempunyai hala tuju, objektif dan sebab yang jelas dalam merancang jalan ke hadapan parti.

Katanya, apa juga pertimbangan yang dibuat tidak boleh bersandarkan emosi dan kesan jangka pendek. Keputusan yang bakal dibuat parti akan menentukan jatuh bangunnya UMNO dan bakal memberi kesan kepada nilai dan asas perjuangan serta kedudukan parti dalam pilihan raya yang akan datang.

Bahaya menanti sokong Anwar, UMNO perlu sedar – Hishammuddin

Adakah ini menunjukkan bahawa Hishammuddin sudah berani untuk menetapkan hala tuju parti yang membawa UMNO kepada satu arah yang baharu.

Ramai tahu dan bukan lagi rahsia bahawa UMNO kini berpecah kepada sekurang-kurangnya tiga kumpulan.

Iaitu kumpulan yang berada dalam kerajaan bersama Bersatu, kumpulan yang menentang kerjasama dengan Bersatu dan kumpulan atas pagar.

Dikatakan bahawa Hishammuddin kini sudah bersedia untuk memimpin kumpulan yang kini berada dalam kerajaan bersama Bersatu untuk memimpin UMNO ke level seterusnya sebagai persediaannya untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15.

Ada angin-angin bertiup mengatakan bekas Naib Presiden UMNO itu akan bertanding kerusi presiden pada pemilihan akan datang. Jika itu menjadi kenyataan ia bukan satu masalah kerana UMNO kini berada di peringkat paling lemah dalam sejarah kewujudannya.

Apabila parti lemah ia sudah tentu menuntut perubahan pucuk pimpinan dan salah seorang yang dikatakan akan mencabar kedudukan itu ialah Hishammuddin.

Persoalannya ialah siapa yang bakal menjadi gandingan beliau?

Sudah tentulah mereka yang berada dalam kerajaan sekarang dan yang berada dalam senarai teratas ialah Datuk Seri Ismail, Sabri Yaakob, Khairy Jamaluddin dan Tan Sri Annuar Musa.

Adakah nama-nama ini bakal membentuk gandingan baharu untuk memimpin UMNO dengan diketuai Hishammuddin? Kenapa tidak? Ini bukan sesuatu yang mustahil. Dalam keadaan lemau sekarang UMNO sudah tentu memerlukan gandingan kepimimpinan yang baharu.

Mungkin Hishammuddin adalah jawapannya. – SM

Nak kempen apa, pilihan raya bukan esok – Hishammuddin

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker