Liverpool cipta rekod 64 rekod tanpa kalah

Share

Liverpool mencipta rekod kelab baru dalam 64 perlawanan liga tuan rumah tanpa kalah berturut-turut dengan kemenangan 3-0 ke atas Leicester City di Anfield di Liga Perdana pada hari Ahad.

Gol sendiri dari Jonny Evans dan tandukan dari Diogo Jota dan Roberto Firmino, meneruskan rentak menjaringkan gol dalam empat perlawanan liga pertamanya di Anfield, sudah cukup untuk memberi kemenangan kepada Juergen Klopp ke atas pendahulunya Brendan Rodgers.

Hasilnya menggerakkan juara bertahan, Liverpool dengan 20 mata dengan pendahulu Tottenham Hotspur sementara Leicester berada di tempat keempat, tahap 18 mata dengan Chelsea di tempat ketiga.

Liverpool meraih pendahuluan pada minit ke-21 ketika Evans, di bawah tekanan Sadio Mane, menanduk masuk sudut James Milner ke gawang sendiri.

Leicester membalas dengan Jamie Vardy mendapati Harvey Barnes berada di posisi yang menjanjikan tetapi cubaan sayap kiri itu jauh dari sasaran.

Gol kedua Liverpool dihasilkan oleh Andy Robertson yang melakukan umpan silang dari sebelah kiri yang dijumpai Jota menyempurnakannya dengan tandukan tajam.

Penjaga gol Leicester, Kasper Schmeichel melakukan beberapa penyelamatan untuk menafikan pasukan tuan rumah selepas rehat sementara Firmino dua kali terkena tiang.

Pemain Brazil itu, yang hanya menjaringkan dua gol dalam 23 perlawanan Liga Perdana terakhirnya, mempamerkan kemampuan sebenar beliau apabila menanduk masuk ke gol lawan hasil sepakan sudut oleh Milner.

Dalam pada itu Arsenal terpaksa berpuas hati dengan keputusan seri 0-0 menentang Leeds United.

Bermain dengan 10 pemain selepas Nicolas Pepe dilayangkan kad merah membantut rentak Arsenal.

Keputusan lain:

Fulham 2 (Decordova-Reid 15, Loftus-Cheek 70) Everton 3 (Calvert-Lewin 1, 29, Doucoure 35)

Sheffield United 0 West Ham 1 (Haller 56) SM

Leave a Reply