Larangan jual arak tidak perlu dan tidak masuk akal – Presiden Patriot

Presiden Patriot, Mohamed Arshad Raji membidas kenyataan Ahmad Marzuk Shaary mengenai kemungkinan memperluas larangan penjualan minuman keras di kedai runcit dan serbaneka di seluruh negara.

Ini berikutan keputusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang akan memperkenalkan larangan itu di Kuala Lumpur mulai Oktober tahun depan.

Patriot menyeru Ahmad Marzuk dan Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa untuk lebih fokus menangani masalah rasuah.

“Kami ingin meminta Ahmad Shaary untuk memberitahu kami mana yang lebih jahat – minum arak atau rasuah? Mana yang lebih merosakkan masyarakat dan negara kita? Kejahatan mana yang paling menarik orang Melayu?

“[..] Kepada Annuar dan Ahmad Shaary, beritahu kami di antara dua kejahatan ini, mana yang harus diambil tindakan terlebih dulu – menentang larangan minuman keras atau untuk membasmi rasuah di kalangan masyarakat Melayu,” kata Arshad.

Arshad turut menyifatkan kenyataan Ahmad Marzuk sebagai campur tangan dalam urusan orang bukan Islam.

Arshad turut menyifatkan larangan berkenaan “tidak perlu dan tidak masuk akal”.

“Orang ramai, terutama orang bukan Islam, memperhatikan apa yang telah dinyatakan oleh pemimpin PAS sebelum ini.

“Orang bukan Islam sering diberi jaminan bahawa mereka tidak akan dikenakan peraturan yang berkaitan dengan Islam dan urusan Islam, termasuk isu Hudud.

“Orang bukan Islam diberitahu bahawa mereka boleh mengambil makanan tidak halal selagi agama mereka mengizinkan,” katanya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, kegagalan berpegang pada prinsip itu akan mempengaruhi persepsi masyarakat terhadap Ahmad Marzuk dan pihaknya.

Semalam, Ahmad Marzuk, yang merupakan exco dewan Pemuda PAS Kelantan, mengatakan bahawa kerajaan tidak menolak kemungkinan memperluas larangan penjualan minuman keras di kedai runcit dan serbaneka, dan juga kedai ubat di seluruh negara.

Annuar sebelum ini menjelaskan bahawa garis panduan baru mengenai lesen minuman keras itu dibuat setelah melakukan tinjauan mengenai panduan yang digunakan di negara lain sebelum pelaksanaannya di sini. Mk

Di mana Patriot ketika anggota tentera dihina?

Related Articles

One Comment

  1. Amerika Syarikat pun pernah haramkan pekara berkaitan dengan arak melalui Akta Volstead pada tahun 1920 hingga 1933. Penjualan arak di Malaysia perlu peraturan ketat dan dihadkan pada tempat2 tertentu sahaja, sekarang ini di kedai runcit biasa pun boleh jual arak.

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker