MALBAT boleh serang balas tentera Israel jika kedudukan diancam – Khaled Nordin

Oleh – Syeikh Baran

MALBAT boleh serang balas tentera Israel jika kedudukan diancam - Khaled Nordin

Pasukan Batalion Malaysia (MALBATT) 850-11 di Lubnan boleh membuat serangan balas terhadap tentera Israel sekiranya kedudukan mereka diancam.



Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata serangan balas itu selaras garis panduan mengenai langkah perlindungan seperti yang ditetapkan Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Lubnan (UNIFIL).

“Jika berlaku serangan (oleh tentera Israel), dari segi kalau untuk ‘self defence’ (mempertahankan diri) memang boleh (serang balas), untuk kita membalas tembakan dan sebagainya.

“Tetapi kalau untuk lakukan ‘offensive attack’ (serangan ofensif), maka itu tidak dibenarkan kerana peranan dan tanggungjawab pasukan UNIFIL ini adalah sebagai pengaman. Kalau dia diserang (dan) untuk ‘self defence’ (mempertahankan diri), maka ia (serangan balas) boleh dilakukan,” katanya.

Beliau berkata demikian menjawab soalan tambahan Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz (PN-Tanah Merah) yang bertanyakan sama ada pasukan MALBATT Malaysia di Lubnan boleh membuat serangan balas jika diserang tentera rejim pada sesi Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat hari ini.



Mengulas lanjut, Mohamed Khaled berkata, Malaysia masih mengekalkan kedudukan pasukan itu di Lubnan dan sebarang keputusan pengunduran MALBATT serta pasukan pengaman negara lain akan diputuskan oleh UNIFIL.

Mengambil contoh Indonesia, beliau berkata, biarpun ada tenteranya dilaporkan tercedera susulan serangan tentera Israel, kerajaan negara itu memutuskan kedudukan pasukan mereka terus di sana kekal.

“Kita terima hakikat ancaman memang semakin meningkat dan semua perkara yang dilalui itu adalah di bawah kawalan UNIFIL. UNIFIL sudah letakkan garis panduan antaranya soal semua ancaman dan cabaran dihadapi tertakluk kepada tindakan langkah perlindungan.

“Kita memang sudah ada pelan jika keadaan meruncing, tapi keputusan akan dibuat oleh UNIFIL. Kedudukan di sana, kita di bawah perintah UNIFIL dan mereka yang akan buat keputusan, sama ada kita undur atau tidak, bergantung kepada UNIFIL dan persetujuan 50 negara yang hantar pasukan pengamalan termasuk kita,” katanya.



Mengulas fasiliti rawatan di sana, beliau berkata, kemudahan dewan bedah sememangnya disediakan UNIFIL, selain hospital tempatan.

“Dewan bedah memang ada fasiliti di UNIFIL. Ada 50 negara lain terbabit. Dalam soal menyediakan dewan bedah, maka itu diambil tanggungjawab dan disediakan sendiri oleh UNIFIL dan ia terletak kira-kira satu jam dari kem MALBAT kita.

“Sementara di kem kita, ada kemudahan asas untuk rawatan tahap dua dan pada masa sama, kita juga bekerjasama dengan hospital tempatan (di Lubnan),” katanya.

Media sebelum ini melaporkan, lima anggota pasukan pengaman UNIFIL cedera ketika Israel melakukan serangan terhadap Hizbullah ke selatan Lubnan.



UNIFIL membabitkan kira-kira 9,500 pegawai dan anggota tentera dari sekitar 50 negara yang ditugaskan untuk memantau gencatan senjata yang mengakhiri perang selama 33 hari pada 2006 antara Israel dan Hizbullah.

Sumber – BERITA HARIAN

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker