Paras sungai Hutan Amazon cecah paras terendah sejak 122 tahun lalu

Paras sungai Hutan Amazon cecah paras terendah sejak 122 tahun lalu

Paras sungai Hutan Amazon cecah paras terendah sejak 122 tahun lalu
Pekerja pelabuhan Francisco Ferreira mengukur paras sungai Rio Negro di Porto de Manaus ketika sungai itu mencapai titik terendah dalam sejarahnya. FOTO REUTERS

Brazil: Pelabuhan sungai di bandar Manaus terbesar di hutan hujan Amazon pada Jumaat mencecah paras paling rendah sejak 1902.

Kemarau menjejaskan pengangkutan eksport bijirin dan bekalan penting yang menjadi talian hayat rantau itu.

Curahan hujan di bawah purata – walaupun melalui musim hujan – melanda Amazon dan sebahagian besar Amerika Selatan sejak tahun lalu, juga memberi kesan kepada kebakaran hutan terburuk dalam lebih sedekad di Brazil dan Bolivia.



Penyelidik mengatakan perubahan iklim adalah punca utama.

Para saintis meramalkan rantau Amazon mungkin tidak dapat memulihkan tahap kelembapan sepenuhnya sehingga 2026.


DISYORKAN UNTUK ANDA :

Pergeseran UMNO Dengan DAP Boleh Membawa Padah




Tahun lalu, kemarau menjadi krisis kemanusiaan, kerana orang yang bergantung kepada sungai terkandas tanpa makanan, air atau ubat.

Tahun ini pihak berkuasa sudah pun berjaga-jaga.

Di negeri Amazonas yang dilanda teruk, sekurang-kurangnya 62 majlis perbandaran berada di bawah keadaan darurat dengan lebih setengah juta orang terjejas, menurut kor pertahanan awam negeri itu.

“Ini kemarau paling teruk sejak lebih 120 tahun di Pelabuhan Manaus,” kata Valmir Mendonca, ketua operasi pelabuhan itu, yang berkata paras sungai berkemungkinan akan terus menurun selama seminggu atau dua minggu lagi.



Dengan rantau ini tidak pernah pulih sepenuhnya akibat hujan bermusim yang lebih lemah daripada biasa, banyak impak kemarau tahun lalu nampaknya akan berulang atau lebih teruk lagi.


DISYORKAN UNTUK ANDA :

Bolehkah PKR Terima Azmin Semula




Pelabuhan Manaus mengukur sungai Rio Negro pada 12.66 meter pada hari Jumaat, menurut laman webnya, mengatasi paras terendah sepanjang masa sebelumnya yang dicatatkan tahun lalu dan masih jatuh dengan cepat.

Rio Negro ialah anak sungai utama Sungai Amazon, sungai terbesar di dunia.

Penghantaran bijirin dihentikan di Sungai Madeira, satu lagi anak sungai Amazon, kerana paras air yang rendah, kata persatuan pelabuhan bulan lalu.

Penyelidik sekali lagi menemui bangkai ikan lumba-lumba sungai air tawar Amazon, berikutan air semakin cetek hingga mendorong spesies yang terancam itu berhubung lebih dekat dengan manusia.



Agensi pemantauan bencana kebangsaan Cemaden menggelar kemarau ini sebagai kejadian terburuk di Brazil sejak sekurang-kurangnya 1950-an.


DISYORKAN UNTUK ANDA :

Keluarga Malaysia Bersama Team Hamzah




Kemarau juga melemahkan loji kuasa hidro, sumber utama elektrik Brazil.

Pihak berkuasa tenaga sudah meluluskan mengembalikan masa penjimatan siang hari untuk menjimatkan tenaga elektrik, walaupun langkah itu masih memerlukan kelulusan presiden.

Cuaca yang melampau dan kekeringan menjejaskan sebahagian besar Amerika Selatan, dengan Sungai Paraguay juga berada pada paras terendah sepanjang masa.

Sungai itu bermula di Brazil dan mengalir melalui Paraguay dan Argentina ke Atlantik. Kepanasan dan kekeringan melampau yang sama membantu memacu kebakaran yang semakin meningkat di Amazon dan Pantanal yang berdekatan, tanah lembap terbesar di dunia.

Paras sungai Hutan Amazon cecah paras terendah sejak 122 tahun lalu


DISYORKAN UNTUK ANDA :

LAWATI LAMAN FACEBOOK KAMI :

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Tidak mengejutkan jika PAS “Go Solo” pada PRU16.

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker