Shigeru Ishiba dilantik sebagai Perdana Menteri Jepun

Shigeru Ishiba

Shigeru Ishiba, ketua parti pemerintah Jepun dilantik sebagai Perdana Menteri di Dewan Perwakilan hari ini, menggantikan Fumio Kishida.

Pelantikan Ishiba, 67, berlaku di tengah-tengah keyakinan masyarakat awam yang semakin goyah terhadap politik dan ekonomi, manakala ancaman keselamatan yang semakin meningkat, lapor Agensi Berita Kyodo.

Beliau dijangka membubarkan Dewan Perwakilan tidak lama lagi untuk pilihan raya awal yang dijadual pada 27 Oktober.

Ishiba, bekas ketua pertahanan menang tipis dalam pemilihan presiden LDP dalam pusingan kedua pada Jumaat, berikrar untuk merombak parti yang terjejas oleh skandal dana politik



Sebelum Ishiba dipilih sebagai perdana menteri dalam sesi luar biasa Diet, anggota Kabinet Kishida akan meletak jawatan secara keseluruhan.

Selepas disahkan, Ishiba akan membentuk Kabinet pada Selasa, memberikan jawatan utama menteri luar dan menteri pertahanan kepada dua penyokongnya yang berkongsi pandangan yang sama mengenai peranan dan tanggungjawab global Jepun.

Beberapa individu yang bertanding menentang Ishiba dalam pemilihan LDP juga dijangka menerima jawatan Kabinet.

Mengambil alih pucuk pimpinan LDP dalam percubaan kelimanya, Ishiba berdepan cabaran untuk membentuk kerajaan yang stabil dan mengurangkan pergeseran dalaman parti.



Ishiba memberikan dua bekas perdana menteri, Taro Aso dan Yoshihide Suga yang masih berpengaruh ke atas anggota LDP, masing-masing jawatan simbolik sebagai penasihat tertinggi dan Naib Presiden.

Ishiba telah menyatakan bahawa beliau tidak akan menyimpang daripada dasar ekonomi yang dilaksanakan oleh Kishida, yang menumpukan kepada peningkatan gaji.

Perdana menteri baharu itu menekankan bahawa adalah penting bagi Jepun untuk menggalakkan pertumbuhan gaji yang kukuh kerana penggunaan swasta kurang cergas, dan Bank of Japan perlu mengekalkan keadaan monetari yang akomodatif.

Dalam aspek pertahanan, Ishiba mahu mendesak untuk mewujudkan pengaturan keselamatan kolektif ala NATO di Asia di tengah-tengah ketegangan yang semakin meningkat antara China dan Taiwan.



Beliau juga menyuarakan kesediaan untuk mengkaji semula perjanjian Jepun-AS bagi menjadikan pakatan dua hala lebih setara.

Bagi barisan Kabinet, bekas ketua pertahanan Takeshi Iwaya akan memegang portfolio menteri luar, manakala Gen Nakatani sekali lagi akan memegang jawatan menteri pertahanan.

Kedua-dua penggubal undang-undang itu memainkan peranan penting dalam memilih Ishiba sebagai ketua LDP.

Yoshimasa Hayashi, jurucakap kerajaan utama di bawah Kishida dan seorang daripada sembilan calon dalam pemilihan LDP, akan mengekalkan jawatan sebagai ketua setiausaha Kabinet.



Seorang lagi calon, bekas Menteri Kesihatan Katsunobu Kato bakal menjadi Menteri Kewangan.

Dalam sesi Diet luar biasa yang dijangka berlangsung sehingga 9 Oktober, Ishiba dijangka menyampaikan ucapan dasar pada Jumaat.

Selepas Dewan Rendah dibubarkan, kempen rasmi bagi pilihan raya umum dijangka bermula pada 15 Oktober.

Penggal semasa ahli Dewan Rendah tamat pada Oktober 2025.



Pilihan raya sebelum ini diadakan pada Oktober 2021, sejurus selepas Kishida menjadi Perdana Menteri.

DISYORKAN UNTUK ANDA :

LAWATI LAMAN FACEBOOK KAMI :

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Menjelang PRU16 Perikatan Nasional mungkin sudah bubar.



Netizen Mahu Pinjam Wang?

Gelagat Mesra Fasha Sandha & Nora Danish, Curi Perhatian Netizen! [VIDEO]

 


DISYORKAN UNTUK ANDA :

Muhyiddin harus undur segera demi selamatkan Perikatan Nasional


Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker