Ben Gvir benarkan Yahudi bersembahyang di Masjid al-Aqsa

Ben Gvir benarkan Yahudi bersembahyang di Masjid al-Aqsa

TEL AVIV – Menteri pelampau Israel Itamar Ben Gvir sekali lagi mencetuskan kontroversi selepas memberi lampau hijau kepada penganut Yahudi untuk bersembahyang dan berdoa di Masjid al-Aqsa yang digelarkan sebagai Temple Mount.

Menteri Keselamatan Negara Israel itu dalam satu temubual memberitahu Radio Tentera Israel bahawa undang-undang negara itu tidak mendiskriminasi antara hak beragama untuk orang Yahudi dan islam di tapak suci itu.



“Dasar di Temple Mount (Masjid al-Aqsa) membenarkan bersembahyang,” kata Ben Gvir seperti yang dilaporkan The Times of Israel.

“Ia tidak seperti saya melakukan semua yang saya mahu di Temple Mount,” tambahnya.

“Jika saya melakukan semua yang saya mahukan di Temple Mount, bendera Israel sudah lama berkibar di sana.”

Ditanya sama ada dia akan meletakkan rumah ibadat di tapak itu jika dia boleh, dia menjawab, “Ya, ya, ya, ya.”



“Perdana Menteri (Benjamin Netanyahu) tahu bahawa apabila saya menyertai kerajaan saya berkata, dengan cara yang paling mudah bahawa tidak akan ada diskriminasi di Temple Mount, seperti orang Islam boleh berdoa di Tembok Barat,” kata Ben Gvir.

Walaupun undang-undang Israel secara teknikal membenarkan orang Yahudi berdoa di mana-mana di negara yang dijajah itu, mahkamah bagaimanapun mengekalkan budi bicara polis untuk menguatkuasakan larangan solat Yahudi sebagai sebahagian daripada perjanjian status quo sensitif yang mengawal tapak tersebut.

Pada Julai lalu menteri pelampau itu mencetuskan kemarahan umat Islam apabila memasuki perkarangan Masjid al-Aqsa.

Beliau merakam video mengatakan dia pergi untuk bersembahyang, dalam satu tindakan provokatif ketika dia berusaha untuk mengganggu rundingan gencatan senjata.



Ben-Gvir, seorang ultranasionalis dan juara gerakan peneroka haram Yahudi, membuat rakaman di perkarangan masjid al-Aqsa.

Berhampiran dengan Masjid Al-Qibli, Ben-Gvir bercakap berhampiran dengan anggota keselamatan peribadinya di belakangnya dan seorang anggota bersenjata polis sempadan Israel yang meronda berhampiran.

Dia berkata, dia telah datang ke perkarangan untuk berdoa agar tebusan Israel yang ditawan oleh militan Palestin di Gaza dikembalikan “tetapi tanpa perjanjian melulu, tanpa menyerah”.

Dia menambah bahawa dia “berdoa dan bekerja keras” untuk Benjamin menentang tekanan antarabangsa untuk menandatangani perjanjian gencatan senjata dan sebaliknya meneruskan kempen ketenteraan di Gaza.



Dalam pada itu Netanyahu dilaporkan berkata, “tidak ada perubahan kepada status quo di Temple Mount,” selepas Menteri Keselamatan Negara Itamar Ben Gvir mendakwa bahawa orang Yahudi boleh berdoa di Masjid al-Aqsa. MG

Ben Gvir benarkan Yahudi bersembahyang di Masjid al-Aqsa

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



UMNO bukan parti abah saya

Pesta ‘clubbing’ di hadapan masjid biadap dan dikecam



Fenomena ‘Barkoba’ datang sekali, Bell terkejut tembusi tiga kategori ABPBH 36

Filem lucah terpapar pada ruang iklan awam gemparkan penduduk [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker