Pelan kompromi Bersatu untuk selamatkan ‘anak emas’

Pelan kompromi Bersatu untuk selamatkan ‘anak emas’

Ada ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) dan ketua bahagian Bersatu dilaporkan tidak senang dengan cadangan ‘pelan kompromi’ diumumkan Presiden Muhyiddin Yassin kerana dikatakan ‘hanya mahu menjaga individu tertentu’.

Seorang ahli MPT enggan dinamakan mengakui, ada ahli berbelah bahagi dengan cadangan supaya tiada pertandingan terutama untuk jawatan timbalan dan naib presiden selepas Muhyiddin disahkan terus menerajui parti itu untuk sepenggal lagi.



Menurutnya, pengumuman itu dibuat secara mengejut pada Konvensyen Bersatu Sabtu lalu dan ada yang tidak hadir hanya mengetahuinya dari media sahaja menyebabkan tiada bantahan secara terbuka selain mahu menghormati presiden.

Beliau mendakwa, Timbalan Presiden Ahmad Faizal Azumu dan Naib Presiden Radzi Jidin mendapat manfaat jika cadangan itu direalisasikan kerana tidak perlu ‘bersusah- payah’ mengisi tiga tempat naib presiden.

Dakwanya, Radzi ketika memegang jawatan menteri pendidikan dari 2020 hingga 2022 tidak banyak membantu akar umbi dan banyak keputusan selaku pengerusi jawatankuasa memilih calon PRU15 serta PRN tidak mengambil sentimen bahagian.

“Dalam pemilihan 2020 dulu kami yang duduk di bawah ini dapat ‘arahan wahyu’ untuk pilih dia, dan kali ini pun sama juga.



Ramai juga hairan mengapa Faizal pun hendak ‘diselamatkan’ sedangkan kita tahu bagaimana ‘rekodnya’, katanya kepada FMT sambil menyifatkan kedua-duanya sebagai ‘anak emas’.

Pada Konvensyen Bersatu Sabtu lalu, Muhyiddin berkata Setiausaha Agung Hamzah Zainudin dicadangkan memegang jawatan timbalan presiden, manakala Azmin Ali menggantikan kedudukan sedia ada Hamzah, menerusi ‘pelan kompromi’ bagi mengelakkan pertembungan jawatan tertinggi.

Mengikut rundingan, Faizal atau Peja akan berundur setapak untuk bertanding naib presiden bersama dua penyandang, Radzi dan Ahli Parlimen Beluran Ronald Kiandee.

Bagaimanapun, Kiandee menjelaskan tiada usul untuk tidak mempertandingkan jawatan itu dan nama dikemukakan Muhyiddin hanya sebagai calon dicadangkan yang akhirnya ditentukan akar umbi pada pemilihan Oktober ini.



Sementara itu, seorang ketua bahagian Bersatu di Selangor berkata ada di kalangan rakan sejawatnya masih berharap keterbukaan dalam pertandingan memilih jawatan tertinggi bagi memantapkan parti menjelang PRU16.

Ramai daripada kami berharap pemimpin yang mampu membawa kebaikan kepada parti diberi peluang, sekarang dah 2024 pun ‘wahyu’ ini masih ada dan diumumkan secara terbuka…bagaimana parti hendak diperbaiki, katanya. FMT

Pelan kompromi Bersatu untuk selamatkan ‘anak emas’

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Amat bahaya kalau saya dedahkan alasan letak jawatan – Pan Gon

Apa maksud Pan-gon dengan bahaya? — TMJ



‘Posting’ terakhir Nur Farah sebelum ditemui maut dibunuh

Perpisahan jalan terbaik – Nourul Depp



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker