Pandangan Johor rakan kongsi bercanggah perlembagaan – Pakar

Pandangan Johor rakan kongsi bercanggah perlembagaan – Pakar

Pakar undang-undang berpendapat pandangan Pemangku Raja Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim bahawa negeri itu bukan sebahagian daripada Malaysia, tetapi sebaliknya adalah rakan kongsi, sebagai tidak tepat dan bercanggah perlembagaan.

Profesor undang-undang dari Universiti Sains Malaysia Mohd Hazmi Mohd Rusli berkata seseorang pemimpin harus lebih bertanggungjawab dalam pemilihan kata-kata mereka, dan pembentukan Malaysia dipandu oleh peruntukan di bawah Perlembagaan Persekutuan.



“Tiada peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan mengenai status negeri sebagai rakan kongsi setara.

“Perkara 1(2) dengan jelas menerangkan bahawa semua negeri adalah sebahagian daripada Malaysia, termasuk Johor, Sarawak, dan Sabah.

“Bagi pembentukan Malaysia, bagaimana Malaysia dibentuk, kita mesti merujuk kepada Perlembagaan,” kata Hazmi.

Dalam mendesak kerajaan persekutuan untuk menganggap Johor sebagai rakan kongsi, Tunku Ismail pada Ahad lalu berkata sekitar 20 hingga 30 peratus daripada hasil cukai negeri yang berjumlah RM48 bilion hingga RM49 bilion setiap tahun harus dikembalikan kepada negeri itu.



Bayar cukai sebagai rakyat Malaysia

Sebelum ini, sebagai tetamu dalam podcast “Keluar Sekejap”, Tunku Ismail juga memetik pandangan serupa yang dikongsi oleh ayahandanya, Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla berkata rujukan harus dibuat kepada dua perjanjian – yang ditandatangani pada tahun 1948 dan 1957 – yang membentuk negeri-negeri Melayu Bersekutu selepas kemerdekaan.

“Dalam istilah mudah, terdapat 11 negeri, sembilan di bawah pemerintahan sultan, dan Pulau Pinang serta Melaka dengan murah hati menyerahkan kedaulatan mereka di bawah pentadbiran kerajaan persekutuan Malaya (ketika itu).



“Dalam erti kata lain, semua negeri, Perlis, Kedah, Perak, Johor (dan lain-lain) telah menyerahkan kuasa pentadbiran kepada persekutuan Malaya,” katanya.

Perlembagaan Persekutuan menggariskan bidang kuasa persekutuan dan negeri, serta senarai bersama yang membolehkan Parlimen dan dewan undangan negeri menggubal undang-undang mengenai perkara yang sama selagi tidak ada pertindihan.

Dengan merujuk kepada permintaan Tunku Ismail agar Johor diberikan bahagian yang lebih tinggi daripada sumbangan cukainya, Haniff berkata kerajaan persekutuan membiayai infrastruktur asas seperti sekolah, hospital, pengangkutan awam dan lain-lain.

“Apabila rakyat Malaysia membayar cukai, sama ada mereka dari Perlis, Pulau Pinang, Johor – mereka tidak membayar cukai sebagai penduduk negeri itu.



“Mereka membayar cukai sebagai warganegara Malaysia dan cukai mereka digunakan oleh kerajaan persekutuan untuk pelbagai program di bawah kementerian,” katanya.

Adakan perbincangan

Justeru, Hazmi berkata sebarang “ketidakpuasan” mengenai peruntukan untuk Johor harus diselesaikan melalui perbincangan antara kerajaan negeri dan persekutuan.

Dia juga menyatakan bahawa Johor merupakan salah satu negeri paling maju di Malaysia, dengan pembinaan projek infrastruktur besar yang sedang berlangsung.



Semalam jurucakap kerajaan persekutuan, Fahmi Fadzil berkata kabinet mengambil maklum kenyataan yang dibuat beberapa pihak mengenai beberapa perkara berhubung hubungan antara kerajaan persekutuan dan negeri.

Walaupun tidak menyebut sebarang tuntutan secara langsung, Fahmi berkata hubungan antara kerajaan persekutuan dan negeri dipandu oleh Perlembagaan Persekutuan.

Selain Johor, Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow Isnin lalu berkata kerajaan negeri bercadang menghantar surat permintaan rasmi mengenai cadangan serupa untuk mengembalikan 20 peratus cukai yang dikutip dari negeri itu. FMT

Pandangan Johor rakan kongsi bercanggah perlembagaan – Pakar



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Sambut ‘Birthday’ Zayn Rayyan di kubur, netizen rasa makin pelik (Video)

1 by 1: “Kalau tak mabuk itu orang mesti kena” – Anne singlet putih

Punca Hajar Aswad dicuri dan 30 ribu jemaah haji dibunuh

Kalau tak boleh gurau, duduk surau

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker