Jordan batalkan sidang kemuncak bakal dihadiri Joe Biden

Jordan batalkan sidang kemuncak bakal dihadiri Joe Biden

Jordan membatalkan sidang kemuncak yang dijadualkan diadakan di Amman pada Rabu dengan Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden dan pemimpin Mesir dan Palestin untuk membincangkan Gaza, kata Menteri Luar Ayman Safadi, lapor Al Jazeera.

Safadi berkata, mesyuarat itu akan diadakan pada masa apabila pihak-pihak boleh bersetuju untuk menamatkan “perang dan pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyat Palestin”.



Raja Jordan Raja Abdullah II akan menjadi tuan rumah sidang kemuncak empat penjuru itu, yang akan mempunyai agenda keperluan untuk mendapatkan bantuan kemanusiaan ke Gaza untuk mencegah malapetaka kemanusiaan.

Abdullah menyalahkan Israel atas letupan di hospital Gaza yang mengorbankan kira-kira 500 rakyat Palestin pada Selasa, dan berkata, ia adalah “memalukan manusia” dan menggesa Israel untuk segera menamatkan serangan tenteranya ke atas Gaza.

Pegawai Palestin berkata, letupan itu disebabkan oleh serangan udara Israel. Pegawai Israel berkata, letupan itu berpunca apabila roket yang dilancarkan oleh kumpulan bersenjata Palestin, salah tembak. Al Jazeera tidak dapat mengesahkan dakwaan itu.

Raja Abdullah II memberi amaran bahawa tindak balas Israel berikutan serangan mematikan rentas sempadan oleh Hamas pada 7 Oktober yang membunuh dan mencederakan lebih 1,000 warga Israel melampaui hak mempertahankan diri terhadap hukuman kolektif terhadap orang awam Palestin.



Pembatalan itu mencerminkan situasi yang semakin tidak menentu yang akan menguji had pengaruh AS di rantau itu ketika Biden melawat Israel pada Rabu.

Kegagalan untuk bertemu dengan Abbas atau mana-mana pegawai Palestin, semasa bertemu dengan warga Israel di tanah mereka, boleh menjejaskan mesej diplomatik Biden dan mengundang kritikan di dalam dan luar negara.

Selepas letupan hospital, usaha Biden dalam perang Israel-Hamas dikritik oleh Wakil AS Rashida Tlaib, satu-satunya warga Amerika-Palestin dalam Kongres. HM

Jordan batalkan sidang kemuncak bakal dihadiri Joe Biden



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

“Korang punca, semua rahsia dalam poket aku” – Ramli MS



PU Abu cerai 2 isterinya

Janna Nick dan Izzue Islam dikritik perlekeh GV10



Sarimah tegur pengacara mana tu?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker