Pesawat terhempas, tiada panggilan ‘mayday’ diterima – CAAM

Pesawat terhempas, tiada panggilan ‘mayday’ diterima – CAAM

Lembaga Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) mengesahkan sebuah pesawat yang terhempas di Elmina, Shah Alam petang tadi tidak membuat panggilan kecemasan atau “mayday”.

“Panggilan pertama dibuat pesawat itu dengan Menara Kawalan Udara Subang adalah pada 2.47 petang dan kebenaran mendarat diberikan pada 2.48 petang.



“Bagaimanapun, pada 2.51 petang menara kawalan udara melihat kepulan asap dari lokasi terhempas dan tiada panggilan ‘mayday’ diterima daripada pesawat itu,” kata Ketua Pegawai Eksekutif CAAM, Norazman Mahmud.

Norazman juga mengesahkan pesawat jenis Beechcraft Model 390 dengan nombor pendaftaran N28JV itu membawa enam penumpang dan dua kru.

“Bagaimanapun, nasib semua penumpang dan kru itu masih belum dapat disahkan,” katanya.

Katanya, Pusat Penyelarasan Penyelamat Aeronautik Kuala Lumpur (KL ARCC) juga diaktifkan untuk menyelaraskan misi mencari dan menyelamat.



Terdahulu pesawat yang dikendalikan Jetvalet Sdn Bhd berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi pada jam 2.08 menuju ke Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah sebelum dilaporkan terhempas.

Norazman berkata, siasatan lanjut akan dilaksanakan oleh Biro Siasatan Kemalangan Udara di bawah Kementerian Pengangkutan Malaysia mengikut Bahagian XXVI Peraturan-Peraturan Penerbangan Awam 2016.

Pesawat terhempas, tiada panggilan ‘mayday’ diterima – CAAM

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ira Kazar didakwa hamil, ini respon Yusof Haslam

Apa sudah jadi BCL?



Hanya salah faham, saya kerani bukan peguam – Fatiya Latiff

Diana Danielle dapat pengganti?



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker