Lantikan politik dalam GLC, GLIC ditamatkan

Lantikan politik dalam GLC, GLIC ditamatkan

Nasib lantikan politik dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) menjadi tanda tanya susulan pekeliling bocor mengenai pemecatan mereka.

Pekeliling disiarkan di media sosial itu konon ditandatangani Ketua Setiausaha Negara Zuki Ali, yang ditujukan kepada ketua setiausaha setiap kementerian.



Dokumen itu menyatakan bahawa Jemaah Menteri bersetuju menamatkan serta-merta kontrak lantikan politik sebagai pengerusi atau ahli lembaga badan berkanun persekutuan, syarikat di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan (MoF Inc), GLC dan GLIC.

Keputusan ini dibuat dalam mesyuarat Jemaah Menteri, semalam, menurut pekeliling itu.

FMT telah menghubungi kerajaan untuk pengesahan mengenai kesahihan pekeliling itu.

Muhyiddin Yassin dan penggantinya Ismail Sabri Yaakob telah membuat banyak lantikan politik selepas mereka dilantik ke jawatan itu.



Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS) menegaskan Ismail membuat 234 lantikan politik dari Ogos 2021 hingga September tahun ini.

Daripada jumlah itu, 119 adalah lantikan baharu, manakala 115 lagi dikekalkan daripada pentadbiran terdahulu yang diketuai oleh Muhyiddin, kata badan pemikir itu pada Oktober.

Umno mendominasi bilangan ahli politik yang dikekalkan dalam badan berkanun persekutuan dengan 52 lantikan, manakala Bersatu mempunyai 28 lantikan dan PAS 11.

Lebih separuh daripada pelantikan baharu adalah daripada Umno (61), diikuti Bersatu (19), Parti Bangsa Malaysia (15), PAS (tujuh) dan MCA (lima). FMT



Lantikan politik dalam GLC, GLIC ditamatkan


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Pasangan suami isteri didenda buat ‘projek’ di tempat awam [VIDEO]



Banglo seram Bukit Gasing akhirnya dijual dengan harga RM4.4j

Penyokong paling seksi dakwa dilamar ramai pemain



Muat Turun Kalender 2023, Cuti Sekolah & Cuti Umum Malaysia [Percuma]



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker