Perubatan Herba dan Manfaat kesihatan ginseng

Perubatan Herba dan Manfaat kesihatan ginseng

Perubatan Herba dan Manfaat kesihatan ginseng
Ginseng

Ginseng merujuk kepada 11 jenis tumbuhan pendek dan perlahan dengan akar berdaging yang terkenal dengan keupayaannya untuk memulihkan dan meningkatkan kesejahteraan. Herba ini mempunyai akar berbentuk garpu berwarna terang, tangkai yang agak panjang dan daun hijau dalam bentuk bujur.

Walaupun lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk mengesahkan manfaatnya sebagai tambahan, orang secara tradisinya telah mengambil ginseng untuk membantu dengan pelbagai keadaan perubatan. Penyelidik percaya bahawa ginsenosides, komponen kimia yang terdapat di ginseng, bertanggungjawab untuk kesan klinikal herba.

Manfaat kesihatan ginseng

Peningkatan tenaga dan fungsi kognitif yang lebih tajam



Ginseng boleh membantu merangsang aktiviti fizikal dan mental pada orang yang merasa lemah dan letih. Ginseng merah Korea khususnya telah menunjukkan hasil yang menjanjikan dalam ketinggian fungsi kognitif pada pesakit dengan penyakit Alzheimer.

Kesan anti-radang

Ginseng boleh mengurangkan keradangan. Menurut kajian 2020, ginsenosides boleh menyasarkan laluan dalam sistem imun yang boleh mengurangkan keradangan.

Rawatan disfungsi erektil

Masih terdapat ujian klinikal yang tidak mencukupi untuk menunjukkan manfaat klinikal yang berterusan tetapi kajian 119 lelaki dengan disfungsi erektil ringan hingga sederhana mendapati bahawa ekstrak ginseng berry meningkatkan fungsi seksual keseluruhan.

Pencegahan selesema

Penyelidikan mengenai kesan ginseng pada tikus menunjukkan kemungkinan hubungan antara ginseng dan rawatan dan pencegahan influenza dan virus penyegerakan pernafasan.



Menurunkan gula darah

Ginseng boleh membantu mengawal gula darah dan merawat diabetes. Ginsenosides boleh menjejaskan pengeluaran insulin dalam pankreas dan meningkatkan rintangan insulin menggunakan mekanisme lain.

Kronologi Kes Perceraian Shila Amzah & Suami Yang Mengejutkan Orang Ramai

Perubatan Herba dan Manfaat kesihatan ginseng


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Gelaran Datuk Seri Mahadi Didakwa Palsu?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker