Dapur kotor, najis tikus bersepah; 3 restoran diarah tutup oleh DBKL

Dapur kotor, najis tikus bersepah; 3 restoran diarah tutup oleh DBKL

Najis tikus di kawasan dapur selain premis kotor dan berbau antara pemandangan jijik tiga premis menjual makanan yang diarah tutup dalam operasi oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di ibu negara, semalam.

DBKL dalam kenyataan memaklumkan pihaknya mengeluarkan 35 kompaun terhadap pemilik perniagaan atas pelbagai kesalahan dalam Operasi Sepadu Bersih.

Operasi itu melibatkan premis makanan di Jalan Hujan Rahmat, Jalan Radin Bagus dan Jalan Radin Tengah di Seputeh, GLo Damansara, Jalan Lang Kuning dan Viva Mall Damansara di Segambut serta Jalan Development, Jalan Metro Perdana di Kepong.

“Sejumlah 30 premis diperiksa dan hasilnya, tiga premis dikenakan tindakan arahan penutupan yang mana satu daripadanya di bawah Seksyen 11 Akta Makanan 1983 dan dua lagi mengikut 28(1) Undang-undang Kecil Pelesenan Petempatan Makanan (WPKL) 2016.

“Dalam masa sama, 35 kompaun dikeluarkan atas pelbagai kesalahan di bawah Undang-Undang Kecil Pelesenan Petempatan Makanan (WPKL) 2016 dan Undang-undang Kecil Pengendali Makanan 1979,” kata kenyataan itu.

Antara kesalahan lain yang dikenal pasti adalah pekerja tiada suntikan tifoid dan pengendalian pembuangan sisa tidak teratur.

Dapur kotor, najis tikus bersepah; 3 restoran diarah tutup oleh DBKL

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Puteri Sarah sudah disunting?

Pelakon biadap, rasa diva sebab ramai followers – Kismah Johari

Muhammad nama paling popular di UK bagi tahun 2023

Aplikasi Al-Inarah menjawab segala kemusykilan agama anda

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker