Buktikan SD mungkin pendekatan diambil Agong selesai kemelut

Peristiwa Februari tahun lalu berulang kembali apabila landskap politik negara sekali lagi digegarkan dengan peletakan jawatan Perdana Menteri.

Ini susulan Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan peletakan jawatannya bersama Jemaah Menteri lain dalam Perikatan Nasional, selepas beliau tidak lagi mendapat sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat.

Peristiwa sama juga pernah berlaku pada 24 Februari 2020, apabila Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan langkah mengejutnya meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.

Menyorot semula peristiwa itu, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah mengadakan sesi pertemuan secara berseorangan dengan ahli Dewan Rakyat untuk menilai sokongan dan kepercayaan mereka.

Seri Paduka kemudian menitahkan semua parti politik yang mempunyai wakil dalam Dewan Rakyat untuk mencalonkan nama seorang wakil sebagai bakal Perdana Menteri dan berkenan melanjutkan tempoh masa bagi parti politik mengemukakan pencalonan mereka supaya dapat perhitungan demokrasi.

Melihat kepada situasi itu, penganalisis politik, Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, pendekatan sama juga mungkin akan diambil oleh Yang di-Pertuan Agong, bagi menyelesaikan kemelut politik yang sedang berlaku.

“Dalam konteks yang diputuskan hari ini, saya berpandangan Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong tidak prefer cara lain melainkan seperti tahun lepas, iaitu melantik Perdana Menteri ‘caretaker’ dan kemudian memutuskan siapa yang sesuai dilantik bagi yang ada sokongan majoriti.

“Dan proses itu mungkin berlaku sama seperti tahun lalu, di mana kumpulan-kumpulan yang kata mereka ada majoriti dan menunjukkan ada sokongan serta sebagainya,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

Beliau berkata, Yang di-Pertuan Agong akan memanggil setiap ahli Dewan Rakyat untuk bertanyakan keputusan dan sokongan mereka.

“Setelah dilantik, mungkin kita akan memohon atau meminta supaya PM baharu itu membuka sidang Parlimen dan mengemukakan usul undi percaya untuk sahkan sokongan.

“Itu mungkin cara yang boleh difikirkan dan sekurang-kurangnya dapat menyelesaikan kemelut sementara,” katanya.

Bagaimanapun, Prof Nik Ahmad Kamal mengakui langkah ini bukan bersifat jangka panjang kerana pembentukan kerajaan melalui akuan bersumpah (SD) tidak akan mengekalkan kestabilan sesuatu pemerintahan.

“Dalam keadaan sekarang mungkin berlaku tawar-menawar dan sebagainya. Itu saya rasa boleh berlaku dan itu yang kita tak mahu.

“Tetapi untuk jangka pendek kita perlu ada juga kerajaan kerana untuk pastikan pelan pemulihan, pelan ekonomi, isu pandemik, vaksin ada yang membuat keputusan.

“Namun, bagi jangka panjangnya kita perlu juga adakan pilihan raya kerana PRU adalah satu penyelesaian yang lebih baik,” katanya.

 


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Pilih PM baharu melalui SD tidak sesuai – Salleh

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker