Sekolah PBB di Gaza diserang Pengganas Israel, 50 mangsa jadi korban kekejaman

SEMENANJUNG GAZA: Seorang pegawai kementerian kesihatan yang dikendalikan Hamas di Semenanjung Gaza, berkata “sekurang-kurangnya 50 orang” terbunuh, hari ini, apabila tentera Israel menyerang sebuah sekolah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang digunakan sebagai tempat perlindungan bagi orang yang kehilangan tempat tinggal.

Serangan ke atas sekolah Al-Fakhura di kem pelarian Jabalia di utara Semenanjung Gaza itu berlaku “pada waktu subuh”, kata pegawai itu kepada AFP.

Video di media sosial, yang tidak dapat disahkan AFP, menunjukkan mayat berlumuran darah dan habuk di lantai sebuah bangunan, di mana tilam tersangkut di bawah meja sekolah.



Tentera Israel tidak segera menjawab permintaan untuk memberikan komen.

Agensi PBB untuk pelarian Palestin (UNRWA) juga tidak dapat memberikan reaksi segera.

Jabalia ialah kem pelarian terbesar di Gaza, di mana kira-kira 1.6 juta orang kehilangan tempat tinggal akibat pertempuran lebih enam minggu antara Israel dan Hamas.

Pada awal November, kerajaan Hamas berkata, lebih 200 terbunuh dan ratusan lagi cedera dalam pengeboman Israel ke atas kem Jabalia selama tiga hari berturut-turut.



Israel berikrar untuk memusnahkan Hamas sebagai tindak balas kepada serangan 7 Oktober, yang menurut pegawai Israel membunuh kira-kira 1,200 orang, kebanyakannya orang awam di selatan Israel dan menyaksikan kira-kira 240 orang dijadikan tebusan.

Menurut kerajaan Hamas yang memerintah Gaza sejak 2007, serangan tanpa henti tentera udara dan darat sejak itu membunuh 12,000 orang, termasuk 5,000 kanak-kanak. – AFP

 

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Rampas Anna daripada Meerqeen, ini jawab Amir Ahnaf



Imam Turkiye ditangkap di Mekah sebab sebut tentang Gaza & Palestin

Jalan ‘glow in the dark’ pertama di Malaysia



A letter to Sarawakian Christian Zionists: The evangelicals will not save us

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker