Scam dalam talian semakin menjadi-jadi ketika PKP

Polis sedang berusaha mencari 18 individu, termasuk dua wanita, untuk membantu siasatan kes penipuan e-dagang atau pembelian secara dalam talian.

Ketua Polis Daerah Kuching, ACP Ahsmon Bajah berkata, polis mempunyai identiti suspek, yang berusia antara 25 dan 63 tahun, tetapi sebilangan mereka kini berada di luar negara.

Katanya, suspek terlibat dalam kes penipuan pembelian dalam talian melalui pelbagai platform, seperti Facebook, Instagram, Michat, Wechat, Shopee, mudah.com, Carousell dan Lazada.



“Mereka terlibat dalam kegiatan haram dari 2019 hingga Jun tahun ini. 79 orang berusia antara 19 dan 57 menjadi mangsa mereka, dengan kerugian dianggarkan berjumlah RM729,208.80.

“Pasukan penyiasat khas untuk kes penipuan dalam talian telah diaktifkan untuk mengesan suspek,” katanya kepada pemberita di ibu pejabat polis daerah di sini, hari ini.

Ahsmon mengatakan terdapat peningkatan ketara dalam kes penipuan e-dagang yang dilaporkan di Kuching dari Januari hingga Jun tahun ini, terutama dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), ketika orang ramai beralih ke membeli-belah dalam talian kerana pelbagai sekatan pergerakan.

“Terdapat sejumlah 61 kes yang dilaporkan dalam enam bulan pertama tahun ini, dengan kerugian berjumlah RM403,386.80,” katanya.



Tahun lalu, sebanyak 12 kes dilaporkan melibatkan jumlah kerugian sebanyak RM88,542 berbanding enam kes yang melibatkan kerugian sebanyak RM237,280 pada tahun 2019.

“Penipuan dalam talian atau kes penipuan meningkat secara drastik semasa pelaksanaan PKP kerana kebanyakan orang tinggal di rumah, lebih suka atau terdorong untuk membeli barang secara dalam talian.

“Orang-orang ini (penipu) biasanya menawarkan produk di platform dalam talian lebih murah daripada barang yang dibeli di kedai untuk menipu pengguna membeli produk mereka dan membuat pembayaran,” katanya.

Orang ramai boleh menghubungi CCID Scam Response Centre di talian 03-26101559 jika mereka mempunyai pertanyaan berkaitan dengan jenayah komersial, termasuk kes penipuan e-dagang.




Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Buat aksi lucah dalam kedai serbaneka



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker