MCA kekal bersama BN tapi sokong PN buat masa ini demi kestabilan

MCA kekal bersama BN tapi sokong PN buat masa ini demi kestabilan. Tiada satu parti atau gabungan politik dapat membentuk kerajaan yang stabil sekiranya kerajaan Perikatan Nasional (PN) jatuh ketika ini.

Perkara itu dinyatakan Biro Politik MCA sekaligus bertekad untuk melaksanakan resolusi Barisan Nasional (BN) agar menyokong kerajaan PN sehingga Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

“Ini adalah kedudukan BN sejak tahun lalu dan MCA mempunyai kewajipan untuk menegakkannya.

“MCA adalah anggota komponen dalam gabungan Barisan Nasional, dan telah mengulangi tekadnya untuk tetap bersama BN semasa Mesyuarat Majlis Umum tahun ini.

“Fakta dan realiti tidak satu parti atau gabungan dapat membentuk pemerintahan yang stabil dan ini hanya akan menyeret negara ini ke dalam krisis politik yang lain sehingga merugikan rakyat dan negara,” katanya dalam satu kenyataan, pada Khamis.

Baru-baru ini, Majlis Tertinggi (MT) UMNO sebulat suara menarik sokongan kepada kerajaan PN dan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Mengulas lanjut, MCA berpendapat keputusan Perdana Menteri untuk mengemukakan undi percaya mengenai keabsahan kedudukannya ketika Parlimen bersidang pada bulan September berdasarkan prinsip Demokrasi Berparlimen dan Raja Berpelembagaan.

“Ini suatu tindakan yang dipersetujui oleh Yang di- Pertuan Agong.

“Pada masa ini, kita masih menghadapi pandemik COVID-19 dan keadaan ekonomi yang lembap dan kestabilan politik adalah kunci untuk melindungi nyawa dan kehidupan,” ujar parti itu.

Sementara itu, MCA turut yakin tiba masanya kerajaan membuka kembali sektor ekonomi secara berperingkat, memandangkan kejayaan pelaksanaan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) dan mencapai sasaran yang disasarkan.

“Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) semasa tidak berkesan untuk mengurangkan jumlah jangkitan.

“Memanjangkan PKP hanya akan memberi kesan terhadap penderitaan orang ramai yang berjuang untuk mencari pendapatan.

“Pendekatan komprehensif untuk memvaksinasi penduduk masih menjadi kaedah terbaik untuk negara kita pada masa ini,” tambahnya..

MCA kekal bersama BN tapi sokong PN buat masa ini demi kestabilan


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Najib, UMNO Peroleh Kembali Aset Yang Disita Bernilai RM114 juta

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker