Dakwa PM tipu Agong, laporan polis dibuat

Dakwa PM tipu Agong, laporan polis dibuat

Dakwa PM ‘tipu’ Agong, Wanita PH buat laporan polis

Wanita Pakatan Harapan (PH) membuat laporan polis semalam agar Perdana Menteri Muhyiddin Yassin disiasat segera kerana dipercayai telah berbohong kepada Yang di-Pertuan Agong mengenai jumlah sokongan Ahli Parlimen yang dimilikinya.



Timbalan Ketua Wanita PH Aiman Athirah Sabu berkata, laporan polis dibuat pada 8 malam semalam supaya presiden Bersatu itu disiasat mengikut peruntukan undang-undang yang sewajarnya.

Tegasnya, kira-kira 115 Ahli Parlimen, iaitu 107 daripada pembangkang dan lapan daripada Umno, sepakat menolak kepimpinan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri dan mengisytiharkan kehilangan kepercayaan terhadap beliau.

“Justeru itu, kami berpendapat yang berkemungkinan besar Mahiaddin (Muhyiddin) Yassin mempersembahkan akuan sokongan palsu kepada Yang di-Pertuan Agong apabila beliau menyembah maklum bahawa masih mempunyai kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat,” katanya dalam kenyataan.

Semalam, dalam satu perutusan khas, Muhyiddin berkata, beliau masih mempunyai sokongan majoriti Ahli Parlimen dan bersedia menghadapi usul undi percaya terhadapnya di Dewan Rakyat bulan depan.



“Melalui cara ini (usul percaya), kedudukan saya sebagai Perdana Menteri dan kerajaan Perikatan Nasional yang memerintah dapat ditentukan mengikut lunas undang-undang dan Perlembagaan,” katanya.

Muhyiddin membuat pengumuman itu setelah memaklumkan kepada Agong pada pagi semalam bahawa beliau mempunyai sejumlah surat akuan daripada Ahli Parlimen yang membuktikan beliau masih mempunyai sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat.

“(Justeru) peletakan jawatan saya….adalah tidak berbangkit,” katanya.
FMT

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:



MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



Dakwa PM tipu Agong, laporan polis dibuat


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Terpulang kalau nak tenggelam bersama Muhyiddin



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker